TY - THES ID - 134743358 TI - Vlaanderen als innoverende MICE-bestemming. Een kwalitatieve studie met een focus op ‘Big Data’. AU - Wuyts, Charlotte AU - van der Borg, Jan AU - KU Leuven. Faculteit Wetenschappen. Opleiding Master in het toerisme (Leuven e.a.) PY - 2021 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Wetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:134743358 AB - Dit onderzoek probeert een beeld te schetsen van innovatie op het Vlaamse MICE-toerisme. Aangezien innovatie een heel uitgebreid begrip en voor interpretatie vatbaar is en de term in de literatuurstudie vaak aan technologie wordt gelinkt, is er extra gefocust op een tool genaamd ‘Big Data’. Doorheen deze paper wordt er getracht om een antwoord te vinden op de volgende hoofdvraag: “Welke rol kan innovatie spelen in de toekomst van het Vlaamse MICE-toerisme en kan een technologische tool als ‘Big Data’ daarin een zekere invloed hebben?”. Voor het praktische gedeelte van dit onderzoek worden er diepte-interviews afgenomen bij Vlaamse ondernemingen om meer praktische kennis te vergaren over innovatie, ‘Big Data’ en de MICE-sector. In totaal zijn er negentien interviews afgenomen met mensen die werkzaam zijn in het zakentoerisme en dit via congresbureaus, evenementenkantoren of regionale MICE-werkingen. Als aanvulling komen er ook enkele overkoepelende organisaties aan het woord. Uit de interviews komen er allerlei inzichten aan bod over innovatie, ‘Big Data’ en de Vlaamse MICE-sector die een aantal overeenkomsten vertonen met de voorafgaande literatuurstudie. De meeste respondenten zijn bezig met innovatie en hun ondernemingen gebruiken vooral technologische tools om te innoveren binnen hun werking. Welke tools dit zijn, hangt af van het doel van hun bedrijf en welke taken zij uitvoeren. Daarnaast wordt innovatie voornamelijk ook als concurrentievoordeel gebruikt ten opzichte van andere bedrijven. Qua technologische tools wordt ‘Big Data’ door een aantal ondernemingen reeds gebruikt. Enkele manieren van dataverzameling zoals sociale media, mobiele data, Google Analytics en mailing databases worden tijdens de interviews vernoemd. Toch is er een groot deel van de geïnterviewde MICE-medewerkers die (nog) niet met ‘Big Data’ werken. De voornaamste drempels zijn de toegankelijkheid van de data, het tijdsintensieve proces, de dure kosten en de beperkte kennis over ‘Big Data’. Er is duidelijk nog ruimte voor verbetering en meer groei door implementatie van deze datavorm. Daarnaast zijn er nog andere technologische trends die tijdens de interviews vermeld werden en een belangrijke meerwaarde kunnen zijn naast ‘Big Data’ voor de Vlaamse MICE-sector zoals augmented reality, livestreams en hybride event platformen. De Vlaamse MICE-sector omvat bedrijven die actief zijn binnen het zakentoerisme en specifiek binnen ‘Meetings, Incentives, Conferences/Conventions en Exhibitions/Events’. De opvallendste trend binnen de industrie die bijna door iedereen wordt aangehaald is de opkomst van de digitale en hybride meetings, de congressen en evenementen onder invloed van de huidige COVID-19 crisis. Toch staan alle respondenten te springen om zo snel mogelijk terug fysieke MICE-activiteiten te organiseren zoals pré-corona maar de constant veranderende coronamaatregelen zorgen voor een moeilijke voorspelling wanneer dit terug zou kunnen. Aangezien dat COVID-19 een ongeziene impact heeft gehad op de MICE-sector, blijft het moeilijk om te voorspellen wat de toekomst zal brengen. Dat de sector moet blijven innoveren en zal op een dag terug boosten zoals voorheen, dat is een zekerheid. ER -