TY - THES ID - 134683183 TI - Haalbaarheidsstudie naar de energiewinst uit de ophanging van een zonnewagen AU - Lenaerts, Stijn AU - De Roeck, Wim. AU - Aerts, Bart. AU - KU Leuven. Faculteit Industriële Ingenieurswetenschappen. Opleiding Master in de industriële wetenschappen. Elektromechanica (Leuven) PY - 2017 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Industriële Ingenieurswetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:134683183 AB - In oktober 2017 neemt het Punch Powertrain Solar Team voor de zevende keer deel aan de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Hun zonnewagen moet zo snel en efficiënt mogelijk een traject van meer dan drieduizend kilometer afleggen. Een manier om de totale efficiëntie te vergroten, is door de kinetische energie afkomstig van de wegexcitaties om te zetten in nuttige elektrische energie. Deze recuperatie is mogelijk dankzij het gebruik van re-generatieve dempers. De hoeveelheid energie die onder de vorm van warmte verloren gaat bij traditionele hydraulische dempers, wordt bij zijn regeneratieve variant gerecupereerd en terug gestuurd naar de batterij. Aan de hand van een dynamische analyse wordt op een theoretische manier bepaald hoeveel vermogen er verloren gaat in de huidige schokdempers van de zonnewagen. De resultaten van deze in Matlab uitgevoerde analyse tonen aan dat dit verlies gemiddeld 8,47 Watt be-draagt. Dit is weliswaar beperkt, maar ook niet onbeduidend. Om het risico op onaangename trillingen te vermijden, is aanvullend een trillingsanalyse uitgevoerd. De resultaten zijn verge-leken met de limieten die het menselijk lichaam kan verdragen op het gebied van vibraties. Hieruit valt af te leiden dat er geen gevaar is voor lichamelijke schade. Een rit in de zonnewa-gen zal evenwel niet erg comfortabel zijn. Aan de hand van computersimulaties in LMS Amesim is onderzocht in hoeverre de dem-pingsverliezen effectief gerecupereerd kunnen worden. Rekening houdend met restricties zoals inbouwgrootte en gewicht blijkt een hydraulisch-elektrisch regeneratief systeem het meest geschikt voor een mogelijke implementatie. De simulaties tonen aan dat dit systeem een beperkte hoeveelheid vermogen kan genereren tijdens het rijden over een weg met een ruwheid volgens ISO 8608 klasse B. Hierbij zijn de snelheidsprofielen van de huidige dempers gebruikt als inputs voor het regeneratief circuit. Om over te gaan tot het ontwerp van een prototype dient onderzocht te worden of de voorge-stelde dimensies van de vereiste componenten ook fysisch realiseerbaar zijn. Het uitvoeren van praktische testen kan eveneens een nuttige aanvulling zijn op de theoretische resultaten die tijdens dit thesisonderzoek bekomen werden. ER -