TY - THES ID - 134629504 TI - In hoeverre verschilt de online communicatie van de communicatie in traditionele media? Een keywordanalyse van bedrijfsteksten bij Belfius Bank AU - Vanhellemont, Aurélie AU - Bertels, Ann AU - KU Leuven. Faculteit Sociale Wetenschappen. Opleiding Master in de bedrijfscommunicatie (Leuven) PY - 2021 PB - Leuven KU Leuven. Faculteit Sociale Wetenschappen DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:134629504 AB - In deze masterproef werd een onderzoek uitgevoerd naar de verschillen tussen de online communicatie en de communicatie via traditionele kanalen aan de hand van bedrijfsteksten van Belfius Bank. Er werd voor een kwantitatief onderzoek gekozen omdat op die manier patronen van taalgebruik in kaart konden worden gebracht. Met de bedrijfsdocumenten werd een corpus samengesteld waarbij een onderscheid werd gemaakt tussen traditionele en online communicatie, die elk nog werden onderverdeeld in interne en externe communicatie. De corpora werden daarna in de analysesoftware AntConc geplaatst waarmee dan keywordlists werden gegenereerd. Deze masterproef heeft enkele interessante resultaten geleverd op zowel thematisch als stilistisch vlak. Uit een vergelijking van de twee belangrijkste corpora bleek dat de online media vooral worden ingezet voor het overbrengen van het maatschappelijke engagement en de sportieve sponsoring, terwijl de traditionele media meestal informeren en uitleg geven over het duurzame ondernemen. De voorgaande elementen maken deel uit van de purpose of doelstellingen die Belfius wil nastreven. Daarnaast kon er worden geconcludeerd dat het taalgebruik in de oude media redelijk formeel en in de nieuwe media informeler is. Vervolgens wordt er een duidelijk onderscheid gemaakt in het gebruik van de voornaamwoorden per kanaal: de traditionele media gebruiken de beleefdheidsvorm u en de nieuwe media de vertrouwde vorm je. Ook bij de deelcorpora kunnen enkele conclusies getrokken worden. De interne online kanalen focussen voornamelijk op het onderwerp in de zin i.p.v. op de uitvoerder. Daarnaast bevat dat deelcorpus veel communicatie over regels die de interne medewerkers moeten volgen, terwijl de externe online kanalen inzetten op de thema's uit de purpose. Omdat Belfius zelf zegt dat ze actief met die doelstellingen bezig is, werd er nog een laatste onderzoeksvraag geformuleerd waarin bekeken werd of de communicatie daarover duidelijk overkomt. Eerst en vooral kon er worden besloten dat de bank de slogan (“Meaningful and Inspiring for the Belgian Society. Together.”) weinig in haar teksten vermeldt. Vaak worden er maar enkele woorden gebruikt, zoals meaningful en inspiring. De communicatie over de purpose verloopt dus eerder indirect. Belfius zet in op vier thema's: solidariteit, Belgisch talent, duurzame ontwikkeling en Belfius Art. De top 200 van de word list uit het hele corpus toonde dat er vooral gefocust wordt op de eerste drie. Bij het inzoomen op de deelcorpora werd duidelijk dat Belfius vooral via de externe online kanalen informeert over die drie thema’s. Zo steunt de bank o.a. Viva For Life en de Belgische hockeyploegen. Bovendien onderneemt Belfius zelf acties ter bescherming van bijvoorbeeld het milieu. De interne online communicatie zet minder in op de thema's maar er wordt wel evenveel verwezen naar de actie Rode Neuzen Dag in beide online corpora. In de oude media zijn er daarentegen minder verwijzingen aanwezig. De externe variant richt zich enkel op het duurzame ondernemen. Veel termen uit die keywordlijst komen uit een brochure die uitlegt wat de uitdagingen zijn van Belgische gemeenten op het maatschappelijk, financieel, demografisch en bestuursvlak. Daardoor is het mogelijk dat de resultaten toeval kunnen zijn en dat Belfius misschien net meer of minder over dat thema in de oude externe kanalen communiceert. Tot slot kan er nog worden gezien dat de purpose bijna niet in de interne oude media aan bod komt. ER -