TY - THES ID - 134527162 TI - Bioleren geoptimaliseerd: een verbetering van het online leerplatform voor leerkrachten en leerlingen in afstandsonderwijs AU - Claeys, Benjamin AU - De Smet, Els AU - Wouters, Nick AU - UC Leuven. Programma lerarenopleiding UC Leuven PY - 2021 PB - Leuven : UC Leuven DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:134527162 AB - Dit is een onderzoek naar de manieren waarop het online leerplatform Bioleren kan worden verbeterd op vlak van zelfstandigheid van leerlingen, differentiatie en interactieve werkvormen. Het onderzoek is voornamelijk gericht om deze aspecten te verbeteren binnen de context van het afstandsonderwijs voor het vak natuurwetenschappen. Uit digitale enquêtes bij leerlingen en leerkrachten, alsook uit literatuuronderzoek, werden er gegevens verzameld omtrent zelfstandigheid, differentiatie en interactieve werkvormen. Vervolgens werden op basis van deze gegevens aanpassingen ontworpen en voorgesteld voor de website. Volgende aanpassingen komen in dit praktijkonderzoek aan bod en werden geïmplementeerd, als antwoord op de vragen van de bevraagde leerlingen en leerkrachten: - Aankruisvakjes om vooruitgang van het leren te verduidelijken en planning te vergemakkelijken (zelfstandigheid) - Zelftesten om zicht te krijgen op de mate waarin de leerstof al verwerkt is (zelfstandigheid, differentiatie) - Oefeningen van opbouwende moeilijkheid (zelfstandigheid, differentiatie) - Een zeer duidelijke, overzichtelijke structuur (zelfstandigheid) - Een miniforum (zelfstandigheid, differentiatie, interactie) - Interactieve leervideo’s, kennisclips en afbeeldingen (differentiatie, interactie) - Oefeningen met tijdslimieten (differentiatie) - Doe-het-zelffiches (zelfstandigheid, differentiatie, interactie) ER -