TY - BOOK ID - 1331255 TI - Sekseverschillen in het onderwijs: curriculum, didactiek en organisatie AU - ten Dam, Geert AU - Urlings, Marij AU - Volman, Monique AU - Arends, Janny AU - .. PY - 1991 SN - 9001199550 PB - Groningen Wolters DB - UniCat KW - Sociology of education KW - Netherlands KW - #SBIB:316.334.1O340 KW - #SBIB:316.346H23 KW - #SBIB:HIVA KW - Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving KW - Positie van de vrouw in de samenleving: studie en onderwijs KW - Sociologie van het onderwijs KW - Nederland KW - Race KW - Computer science KW - Boys KW - Academic performance KW - Girls KW - Education KW - Curriculum KW - Secondary education KW - Adult education KW - Exact sciences KW - Book KW - Sex differences KW - Educational sciences KW - Equal opportunity policies UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:1331255 AB - Over sekseongelijkheid in het onderwijs is de afgelopen jaren veel nagedacht in onderzoek, beleid en in de onderwijspraktijk zelf. In dit boek worden inzichten uit vrouwenstudies en emancipatieonderzoek gepresenteerd voor opleidingen in het hoger en wetenschappelijk onderwijs. 'Sekseverschillen in het onderwijs is dus in de eerste plaats een leerboek. De verschillende onderwerpen die aan bod komen zijn verbonden door een centrale vraag 'wat doet het onderwijs met verschillen'. Het eerste deel heeft een oriƫnterend karakter. Het biedt een introductie in de belangrijkste begrippen. Deel twee geeft een antwoord op de vraag 'hoe maakt onderwijs verschil en hoe maakt onderwijs gelijk'. Aan bod komen de geschiedenis van het meisjesonderwijs, de onderlinge verwevenheid van sekse- en etnische verschillen, interactieprocessen in de klas en het onderwijsemancipatiebeleid. In deel drie ligt het accent op de manier waarop men in het onderwijs kan omgaan met verschillen tussen leerlingen. Er komen vragen aan de orde als, wat hebben successen en tegenslagen te maken met de structuur en de organisatie van het onderwijs, de lesinhoud, de didactische vormgeving en attitudes van docenten'. ER -