TY - BOOK ID - 132824738 TI - Lexicale vaardigheid van Turkse en Nederlandse kinderen : een vergelijkend onderzoek naar betekenistoekenning PY - 1994 SN - 9074698069 PB - Amsterdam : IFOTT, DB - UniCat KW - Didactics of Dutch KW - Lexicology. Semantics KW - Sociolinguistics KW - Psycholinguistics UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:132824738 AB - Het is bekend dat kinderen die op school Nederlands als tweede taal verwerven, minder Nederlandse woorden kennen dan hun eentalige klasgenootjes. Naast kwantitatieve verschillen worden er ook kwalitatieve verschillen verondersteld, d.w.z. verschillen in hoe goed kinderen de Nederlandse woorden kennen. In een theoretisch deel wordt de ontwikkeling van lexicale kennis bij een- en tweetalige kinderen in alledaagse en in onderwijsleersituaties onderzocht. In een empirisch deel volgt een vergelijking van woordkennis (betekenistoekenning en definitievaardigheid) bij negen- tot elfjarige Turkse en Nederlandse kinderen. De conclusie is dat achterstanden in woordkennis bij tweetalige kinderen dieper gaan dan algemeen wordt aangenomen. ER -