TY - GEN digital ID - 131747756 TI - Effectieve, eigentijdse begrijpend leesdidactiek in het basisonderwijs: Wetenschappelijk eindrapport van een praktijkgerichte literatuurstudie AU - Merchie, Emmelien AU - Ghesquière, Pol AU - Keer, Hilde Van AU - Centre for Language and Education (Leuven) PY - 2019 PB - Brussel VLOR DB - UniCat KW - Didactics KW - Primary education KW - Secondary education UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:131747756 AB - Begrijpend lezen is een heel belangrijke vaardigheid voor succes in onderwijs, deelname aan de samenleving en levenslang leren. Door de digitalisering komen meer en andere geschreven bronnen op ons af. Onderzoek naar begrijpend-leesprestaties in Vlaanderen leert ons dat de begrijpend-leesprestaties van kinderen in het basisonderwijs achteruitgaan. Bepaalde groepen van leerlingen hinken systematisch achterop. Wat moet er gebeuren opdat alle kinderen vaardige lezers worden in het onderwijs en de samenleving van de toekomst? Drie onderzoeksvragen stonden centraal binnen deze praktijkgerichte reviewstudie: welke inzeichten biedt onderzoek in de manier waarop kinderen leren begrijpend lezen? Wat zijn de kenmerken van effectieve didactische aanpakken op klas-en schoolniveau in het licht van de onderzoeksresultaten en recente maatschappelijke ontwikkelingen? In welke mate moeten we verschillende profielen van leerlingen op het vlak van (leren) begrijpend lezen onderscheiden? In welke mate hebben die verschillende leerlingen nood aan een vernieuwende of meer gedifferentieerde didactiek? ER -