TY - BOOK ID - 131745547 TI - STAAL TAAL 4 AU - Van Gog, Marian AU - Huijzer, Marlies AU - van der Pijl, Jacques AU - Welling, Paul PY - 2013 PB - 's-Hertogenbosch Malmberg DB - UniCat KW - Didactics of Dutch KW - Didactics of languages KW - Primary education UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:131745547 AB - Methode taal en spelling voor groep 4 t/m 8 van het basisonderwijs. De methode hanteert o.m. de volgende uitgangspunten: opbrengstgericht werken en toepassen staan centraal: de kinderen vergaren eerst kennis die ze vervolgens toepassen in een presentatie of publicatie; een realistische context: kinderen werken met levensechte bronnen en voorbeelden; mondeling: het hardop denkend voordoen door uitleg in het werkboek, instructiefimpjes op het digibord en voorbeeld van de leerkracht; expliciete aandacht aan woordenschat volgens de didactiek van Verhallen en Van den Nulft; instructie volgens het interactief, gedifferentieerd, directe instructiemodel (IGDI); verdere differentiatie door extra lessen in het werkboek, plusbladen en opdrachten op drie niveaus, waarbij leerlingen aan de hand van de toets op hun eigen niveau beginnen. De methode kent een leerlijn taal en een leerlijn spelling. De leerlijn taal is concentrisch opgebouwd rondom een bepaald thema. Elk thema vorm een afgerond geheel, waardoor de volgorde zelf te bepalen is. De leerlijn spelling is lineair en dient volgens de vastgestelde volgorde te worden behandeld. In de leerlijn spelling worden spelling en grammatica gecombineerd aangeboden. ER -