TY - GEN digital ID - 131742798 TI - Filosoferen met beelden : een uitdagende wandelroute door de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum voor kinderen en volwassenen vanaf 7 jaar AU - Jensson, Ingi AU - Tibosch, Herman AU - van Rossum, Marja PY - 2008 PB - Otterlo Stichting Kröller-Müller Museum DB - UniCat KW - Didactic strategies KW - Didactics of the arts KW - Primary education KW - sculpture [visual works] KW - outdoor sculpture KW - art appreciation KW - audiences UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:131742798 AB - Filosoferen met beelden is een lesmethode die de kans biedt om op een andere manier naar kunst te kijken. Het gaat daarbij niet om kunsthistorische feiten, maar om de vragen en gevoelens die een werk kan oproepen. Het persoonlijk ervaren en beleven van kunst staat centraal. Filosoferen met beelden leidt kinderen (vanaf 7 jaar) en hun begeleiders langs zeven kunstwerken in de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum. Het lespakket bestaat uit twee delen. Het eerste deel, een handleiding voor de leerkracht of begeleider, bevat doe-opdrachten en prikkelende filosofische vragen die bij de kunstwerken aan de kinderen kunnen worden gesteld en twee uitgeschreven lessen ter voorbereiding en ter afsluiting van het museumbezoek. Het tweede deel bestaat uit kopieerbare werkbladen waarmee kinderen in het museum aan de slag kunnen. Ieder kunstwerk heeft een eigen thema en werkblad. Het is mogelijk zelf keuzes te maken of bladen te combineren met materialen uit een ander deel van de serie, Filosoferen met schilderijen. Op de website van het museum vindt u meer activiteiten en materialen voor het onderwijs. Het lespakket kan ook als inspiratiebron dienen voor wie een les filosoferen over (andere) kunst wil uitwerken. ER -