TY - GEN digital ID - 131702640 TI - Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding : een praktijkgericht boek AU - van der Wal, Jos AU - de Wilde, Jacob PY - 2017 SN - 9789046905548 9789046966631 PB - Bussum Coutinho DB - UniCat KW - Pupil counseling. Pupil guidance KW - Personality development KW - Teacher education. Teacher's profession KW - pedagogische psychologie KW - leerlingenbegeleiding KW - identiteit KW - persoonlijkheidsontwikkeling UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:131702640 AB - Jongeren ontwikkelen in de adolescentie een eigen identiteit. Ze stellen vragen als ‘Wie ben ik?', ‘Wat kan ik?'en ‘Wat wil ik?'De toenemende individualisering daagt jongeren nog meer uit zélf op zoek te gaan naar antwoorden op deze vragen en zo actief vorm te geven aan hun eigen identiteit. Voor iedereen die met jongeren werkt, is inzicht krijgen in de manier waarop identiteit gestalte krijgt erg nuttig. Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding beschrijft de ontwikkeling van adolescenten en de manier waarop die bijdraagt aan hun identiteitsvorming. Na de algemene inleiding gaat hoofdstuk hoofdstuk 2 in op de belangrijkste ontwikkeling die jongeren doormaken, namelijk het verwerven van een eigen identiteit in interactie met hun omgeving. De ontwikkeling van het denken en de ontwikkeling van de seksualiteit die daarbij een belangrijke rol spelen, worden uitgewerkt in hoofdstuk 3 en 4. In hoofdstuk 5 staat leerlingbegeleiding vanuit beleidsmatig en organisatorisch perspectief centraal. In hoofdstuk 6 komen de praktische vaardigheden aan bod, zoals gespreksvoering, signaleren en diagnosticeren van probleemgedrag en hulp bieden via individuele en groepshandelingsplannen. Naast de verwerkingsmogelijkheden in het boek biedt ook de uitgebreide website ondersteuning bij de verwerking en verdieping van de inhoud in vorm van opdrachten, casussen en artikelen.In deze vijfde, herziene druk staat de identiteit van de adolescent van vandaag de dag centraal. De opzet van het boek is intact gelaten, maar de inhoud is geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten, onderzoek naar adolescenten en gebruikerservaringen. Ook de voorbeelden, fragmenten en casuïstiek zijn, waar nodig, geactualiseerd. De structuur is hier en daar vereenvoudigd en het taalgebruik is meer van deze tijd gemaakt. De leerdoelen bij ieder hoofdstuk zijn overzichtelijker weergegeven met hoofd- en subdoelen en waar nodig aangepast. De overzichtsschema's zijn duidelijker gemaakt waardoor ook vanuit deze schema's het bestuderen van de tekst toegankelijker is geworden. Leerlingbegeleiding is gesplitst in twee nieuwe hoofdstukken: hoofdstuk 5 waar leerlingbegeleiding in school en klas centraal staan en hoofdstuk 6 waar het de relatie leerlingbegeleiding en leerling betreft. Hierdoor is het onderwerp leerlingbegeleiding overzichtelijker geworden. Nieuw is de uitgebreide webondersteuning die verbreding en verdieping biedt bij alle hoofdstukken. Op de website zijn tal van opdrachten, casussen, toetsen en schema's te vinden die de student kunnen helpen om de besproken stof te verwerken. Voor de docent zijn er toetsen met antwoordprotocollen. Dit boek beschrijft de ontwikkeling van adolescenten en de manier waarop die bijdraagt aan hun identiteitsvorming. Na de algemene inleiding gaat hoofdstuk hoofdstuk 2 in op de belangrijkste ontwikkeling die jongeren doormaken, namelijk het verwerven van een eigen identiteit in interactie met hun omgeving. De ontwikkeling van het denken en de ontwikkeling van de seksualiteit die daarbij een belangrijke rol spelen, worden uitgewerkt in hoofdstuk 3 en 4. In hoofdstuk 5 staat leerlingbegeleiding vanuit beleidsmatig en organisatorisch perspectief centraal. In hoofdstuk 6 komen de praktische vaardigheden aan bod, zoals gespreksvoering, signaleren en diagnosticeren van probleemgedrag en hulp bieden via individuele en groepshandelingsplannen. Het boek nodigt uit er actief mee aan de slag te gaan door de verwerkingsvragen doorheen de tekst en toetsvragen aan het einde van elk hoofdstuk. In deze vijfde, herziene druk staat de identiteit van de adolescent van vandaag de dag centraal. De opzet van het boek is intact gelaten, maar de inhoud is geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten, onderzoek naar adolescenten en gebruikerservaringen. Ook de voorbeelden, fragmenten en casuïstiek zijn, waar nodig, geactualiseerd. De structuur is hier en daar vereenvoudigd en het taalgebruik is meer van deze tijd gemaakt. De leerdoelen bij ieder hoofdstuk zijn overzichtelijker weergegeven met hoofd- en subdoelen en waar nodig aangepast. De overzichtsschemas zijn duidelijker gemaakt waardoor ook vanuit deze schemas het bestuderen van de tekst toegankelijker is geworden. Leerlingbegeleiding is gesplitst in twee nieuwe hoofdstukken: hoofdstuk 5 waar leerlingbegeleiding in school en klas centraal staan en hoofdstuk 6 waar het de relatie leerlingbegeleiding en leerling betreft. Hierdoor is het onderwerp leerlingbegeleiding overzichtelijker geworden. ER -