TY - BOOK ID - 131695209 TI - Sleutels voor effectief begrijpend lezen : inspiratie voor een eigentijdse didactiek in het basisonderwijs AU - Gobyn, Saartje AU - Merchie, Emmelien AU - Bruyne, Ellen De AU - Smedt, Fien De AU - Schiepers, Mariet AU - Vanbeul, Marieke AU - Versteden, Pandora AU - Branden, Kris Van den AU - Ghesquière, Pol AU - Keer, Hilde Van AU - Centre for Language and Education (Leuven) PY - 2019 PB - Place of publication unknown Vlaamse Onderwijsraad DB - UniCat KW - Didactics of Dutch KW - Didactics of languages KW - Didactics of primary education KW - Primary education KW - begrijpend lezen KW - leesonderwijs UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:131695209 AB - Begrijpend lezen is een heel belangrijke vaardigheid voor succes in onderwijs, deelname aan de samenleving en levenslang leren. Door de digitalisering komen meer en andere geschreven bronnen op ons af. Onderzoek naar begrijpend-leesprestaties in Vlaanderen leert ons dat de begrijpend-leesprestaties van kinderen in het basisonderwijs achteruitgaan. Bepaalde groepen van leerlingen hinken systematisch achterop. Wat moet er gebeuren opdat alle kinderen vaardige lezers worden in het onderwijs en de samenleving van de toekomst?Op basis van een systematische literatuurstudie stellen de onderzoekers een krachtige begrijpend-leesdidactiek voor met vijf didactische sleutels: functionaliteit (uitdagende en betekenisvolle teksten en opdrachten), interactie (tussen leraar en leerlingen én tussen leerlingen onderling), strategie-instructie (expliciet), leesmotivatie en transfer (veel kansen om te lezen, binnen en buiten de school). Ze werken die sleutels uit en tonen hoe je ze kan toepassen op het samenspel van tekst, activiteit, lezer en socio-culturele context, dat in elke les begrijpend lezen vervat zit. De praktijkgids Sleutels voor effectief begrijpend lezen bevat concrete didactische aanpakken die aan de vijf sleutels beantwoorden. Daarnaast vindt de lezer stappenplannen en scenarios die schoolteams concreet kunnen inspireren bij het implementeren van een krachtige leesdidactiek in de klas (incl. differentiatie en evaluatie) en bij het uitstippelen van een schoolbreed leesbeleid. Ook komen heel wat bronnen van rijk tekstmateriaal aan bod. ER -