TY - BOOK ID - 131617921 TI - Rethinking school violence: theory, gender, context AU - Saltmarsh, Sue AU - Robinson, Kerry H. AU - Davies, Cristyn PY - 2012 PB - Basingstoke Palgrave MacMillan DB - UniCat KW - Developmental psychology KW - Social problems KW - Sociology of minorities KW - Sociology of the family. Sociology of sexuality KW - Social policy KW - Teaching KW - Secondary education KW - Computer architecture. Operating systems KW - Gender KW - Violence KW - Homophobia KW - Teachers KW - Masculinity KW - Education KW - Prevention KW - Psychological violence KW - Sexual intimidation KW - Theory KW - Internet KW - Book KW - South Africa KW - United States of America KW - Australia UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:131617921 AB - Geweld op school, dat is een wel heel ongemakkelijke combinatie. De school zou een veilige omgeving moeten zijn voor leerlingen. De jongste jaren zien we dat die veiligheid niet zomaar kan gegarandeerd worden. De dodelijke schietpartijen in recente jaren spreken voor zich. Maar ook het seksuele geweld, het pesten en het geweld tegen holebi-jongeren nemen niet af. Geweld op school is niet alleen een fenomeen in de westerse wereld, ook in de ontwikkelingslanden bestaat het. Een internationaal team van onderzoekers zocht naar oorzaken en antwoorden voor het geweld op school. Ze probeerden verder te kijken dan de vanzelfsprekende veronderstellingen over oorzaken van geweld zoals een individuele pathologie of een disfunctioneel gezin. Hun aandacht gaat eerder uit naar de sociale en culturele aspecten van het geweld, waarbij de stereotiepe opvattingen over gender een belangrijke uitlokker van geweld is. ER -