TY - BOOK ID - 131617361 TI - Gender, bullying, and harassment: strategies to end sexism and homophobia in schools AU - Meyer, Elizabeth J. AU - Brown, Lyn Mikel PY - 2009 PB - New York Teachers College Press DB - UniCat KW - Social problems KW - Sociology of minorities KW - Sociology of the family. Sociology of sexuality KW - Teaching KW - Secondary education KW - Gender KW - Homophobia KW - Education KW - Psychological violence KW - Secondary education KW - Sexism KW - Book KW - United States of America UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:131617361 AB - Pesten en seksistisch gedrag op school kunnen het leven van tieners enorm negatief beïnvloeden. De tienertijd is een periode waarin jongens en meisjes hun eigen identiteit en persoonlijkheid beginnen te vormen. Hun leeftijdgenoten fungeren hierbij als spiegel en klankbord. Gepest worden in deze kwetsbare fase van hun leven kan dan ook grote gevolgen hebben. Een geval van pesten met dodelijke afloop in de Verenigde Staten was de aanleiding om dit boek te schrijven. De auteur, een voormalige lerares secundair onderwijs, was verbaasd over de manier waarop scholen reageren op uitingen van psychisch geweld. Iedereen scheen seksistisch en homofoob woordgebruik, zoals bitch en fag als een normaal onderdeel van de schoolcultuur te beschouwen. Ze besloot dan maar zelf actie te ondernemen en via dit boek de scholen een handleiding te geven om het probleem aan te pakken. ER -