TY - BOOK ID - 131613090 TI - Rapporten en perspectieven omtrent vrouwenstudies : 3 PY - 1991 PB - Brussel VUB Press DB - UniCat KW - Philosophy KW - Developmental psychology KW - Sociology of culture KW - Sociology of the family. Sociology of sexuality KW - Sociology of work KW - Sociology KW - Criminology. Victimology KW - Social law. Labour law KW - Study methods KW - Higher education KW - Personnel management KW - Advertising. Public relations KW - Fiction KW - Literature KW - History KW - Feminism KW - Philosophy KW - Gender KW - History KW - Higher education KW - Interviews KW - Images of men KW - Masculinity KW - Motherhood KW - Labour KW - Labour market KW - Human resources KW - Affirmative action KW - Publicity KW - Sociology KW - Stereotypes KW - Comic strips KW - Choice of study KW - Rape KW - Images of women KW - Féminité KW - Women's studies KW - Labour participation KW - Book KW - Bourdieu, Pierre KW - Collin, Françoise KW - Netherlands KW - Belgium UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:131613090 AB - Derde bundel van de v.z.w. Vrouwenstudies. Hierin staat de culturele verankering van het sekse-onderscheid en haar effecten op de organisatie van het dagelijks leven, de keuzen die mensen maken, de ideeën die ze koesteren en de oordelen die ze uitspreken, duidelijk centraal. In hun bijdrage stellen Mark Elchardus, Michel Huysseune en Micheline Scheys (p. 27-55) dat de connotaties van mannelijkheid en vrouwelijkheid van de academische disciplines wel eens de keuze van universitaire studies zouden kunnen beïnvloeden. Volgens hen wordt het sekse-onderscheid betekenisvol door het te associëren met de fundamentele onderscheiden waardoor een cultuur zinvol handelen mogelijke maakt. De tegenstelling intern/extern vat een van die onderscheiden: interne contexten worden als vrouwelijk gespecifieerd, externe als mannelijk. Aangezien men de academische disciplines eveneens volgens het intern/extern onderscheid kan indelen, gingen de auteurs na in welke mate dit onderscheid een verklaring biedt voor de -in arbeidsmarkttermen- minder gunstige studiekeuzen van meisjes. ER -