TY - BOOK ID - 131608800 TI - Frogs and snails and feminist tales : preschool children and gender PY - 2003 SN - 1572734485 PB - Cresskill Hampton Press DB - UniCat KW - Developmental psychology KW - Social psychology KW - Age group sociology KW - Sociology of the family. Sociology of sexuality KW - Sociology of leisure KW - Children's literature. Juvenile literature KW - Feminism KW - Gender KW - Sex KW - Gender roles KW - Boys KW - Children's literature KW - Preschoolers KW - Masculinity KW - Girls KW - Socialization KW - Game playing KW - Féminité KW - Book KW - Australia UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:131608800 AB - De auteur gaat in dit boek na hoe het komt dat kleuters zich als jongen of meisje gedragen. Ondanks de inspanningen van kleuterleidsters en ouders om de kinderen een niet-seksistische opvoeding te geven, was een veelgehoorde opmerking dat jongens zich duidelijk als jongens gedroegen en meisjes als meisjes. Nieuwsgierig geworden ging de auteur op zoek naar mogelijke verklaringen hiervoor. Via het voorlezen van feministisch getinte sprookjes en verhalen, wilden zij achterhalen hoe de kleuters voor zichzelf een identiteit ontwikkelden en hoe zij reageerden op de rolverdeling in de verhalen. De onuitroeibare tegenstelling man-vrouw zorgt voor de traditionele rolverdeling. Een niet-seksistische opvoeding stelt alleen de negatieve kanten van mannelijkheid en vrouwelijkheid in vraag. Aan de eigenlijke tegenstelling mannelijkheid-vrouwelijkheid in vraag. Aan de eigenlijke tegenstelling mannelijkheid-vrouwelijkheid wordt niet geraakt. Van kleuters wordt dan verwacht dat ze zich als man of vrouw identificeren, maar de eigenschappen die daarbij horen niet vertonen. ER -