TY - BOOK ID - 131608260 TI - Breaking in : women's accounts of how choices shape STEM careers AU - Wolverton, Ann AU - Nagaoka, Lisa AU - Wolverton, Mimi PY - 2015 PB - Sterling Stylus DB - UniCat KW - Sociology of occupations KW - Labour economics KW - Study methods KW - Mathematics KW - Engineering sciences. Technology KW - Personnel management KW - Career KW - Choice of study KW - Technology sector KW - Technology KW - Academic sector KW - Career choice KW - Book KW - Experiences KW - United States of America UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:131608260 AB - Net als in Vlaanderen hebben de vrouwen in de Verenigde Staten een inhaalbeweging gedaan op vlak van opleidingsniveau. Enkele cijfers om dit te staven, uit een onderzoek in 2012 blijkt dat meer vrouwen ( 38 %) dan mannen (31 %) ouder dan 25 jaar een bachelor diploma behaalden. Op doctoraatsniveau is de verhouding zelfs fifty –fifty. Deze mooie cijfers verhullen wel een andere realiteit namelijk de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de wetenschappelijke richtingen. Meisjes kiezen nog altijd te weinig voor wetenschap, wiskunde en technologie. Dat vertaalt zich dan in een gering aantal vrouwelijke hoogleraren in de wetenschappelijke faculteiten en maar 12 % vrouwelijke ingenieurs in het bedrijfsleven . ‘ Breaking In’ laat vrouwen aan het woord die wel de stap richting wetenschap en technologie gezet hebben. Ze vertellen over hun motivaties en ambities, over het plezier en wetenschappelijke tevredenheid die zij uit hun werk halen. ER -