TY - BOOK ID - 130313098 TI - Superfoods: studie naar de wetenschappelijk evidentie van gezondheidsclaims en de perceptie van de consument AU - Berghmans, Maarten AU - Baudonck, Jan PY - 2017 PB - Brussel Erasmushogeschool Brussel DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:130313098 AB - Problematiek: Superfoods zijn voedingsmiddelen met een hoge concentratie aan micronutriënten zoals vitaminen en mineralen of een hoog gehalte aan omega vetzuren. Vaak worden er gezondheidsclaims aan een superfood verbonden. Voor de consument is het niet altijd makkelijk om te weten of deze onderbouwd zijn. Doelstelling: De doelstelling van deze studie is tweeledig. Ten eerste wil deze studie achterhalen of de gezondheidsclaims rond superfoods wetenschappelijk onderbouwd kunnen worden. Vervolgens wil deze studie een beeld krijgen van de kennis, motivatie en perceptie van de consument rond superfoods. Methode: Door middel van een literatuurstudie is een referentielijst opgesteld van bekende superfoods die vallen onder de Europese novel food wetgeving en van superfoods die typisch niet onder deze naam verkocht worden maar er wel toebehoren. In de literatuur werd onderzocht of de voedingsclaims rond deze superfoods onderbouwd kunnen worden. Belangrijk hierbij is de consumptie-hoeveelheid nodig om een bepaald effect te bekomen. De kennis, motivatie en perceptie van de consument werd kwalitatief onderzocht aan de hand van focusgesprekken bij 23 deelnemers. Via antwoord labelen konden de resultaten aan de hand van beschrijvende statistiek onderzocht worden. Resultaten: Uit de literatuur blijkt dat een groot deel van de gezondheidsclaims niet of slechts via studies met een beperkt aantal deelnemers onderbouwd kan worden. Mensen koppelen de term superfoods aan dure, exotische en nieuwe producten die gehypet worden. Wanneer mensen superfoods gebruiken, is dit in de eerste plaats om de nutritionele samenstelling als deel van een gezond eetpatroon en niet voor de gezondheidsclaims. Wanneer geconfronteerd met meer dagelijkse en goedkopere superfoods verandert de connotatie met superfoods en wordt de koppeling tussen superfoods en marketing versterkt. Conclusie: Uit de focusgesprekken blijkt dat 64% van de deelnemers overweegt superfoods te kopen hoewel slechts 23% een gedeeltelijk correcte definitie kan geven. Milieuoverwegingen en de nutritionele samenstelling van superfoods binnen een gezond eetpatroon blijken de belangrijkste redenen om al dan niet superfoods te kopen. Hoewel de perceptie van superfoods in eerste instantie scepsis (27%), duur (23%), exotisch (18%) en een gevoel van hype (50%) zijn, verandert dit bij 52% van de deelnemers na confrontatie met goedkope dagelijkse voedingsmiddelen die ook onder de definitie superfoods vallen. ER -