TY - GEN object ID - 128814669 TI - Een doos vol gevoelens AU - Depondt, Luk AU - Kog, Marina AU - Moons, Julia AU - Vercruysse, Tine AU - Minnebo, Stef AU - Van Zeveren, Alain PY - 1995 PB - Leuven : CEGO, DB - UniCat KW - Educatieve spellen KW - Emoties KW - Sociale en emotionele vorming KW - Basisonderwijs. KW - Kinderen. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:128814669 AB - "Een doos vol gevoelens" is een set materialen ontworpen voor het ontwikkelen van sociale competenties bij kinderen. Het geheel is opgebouwd rond de 4 basisgevoelens : blij, bang, boos, verdrietig. Geen serie lesjes, maar een rijke bron waaraan meer dan 20 verschillende activiteiten ontspruiten die het hele jaar door op een flexibele manier inzetbaar zijn : als begeleide groepsmomenten, keuze-activiteiten, onderdeel van een 'gevoelshoek' of als basis voor occasionele interventies. De impact op de kinderen en de klas is groot : kinderen komen tot rust omdat ze hun gevoelens beter tot uitdrukking kunnen brengen. Ze communiceren meer over hun beleving en gaan meer beseffen wat het effect is van hun gedrag op anderen. Werken met "De doos" heeft een voelbaar effect op het klas- en schoolklimaat. Doel : Kinderen helpen dichter te komen bij wat in hen omgaat - kinderen leren gevoelens beter te (h)erkennen, benoemen en differentiëren bij zichzelf en bij anderen - kinderen leren zich in het perspectief van de ander te verplaatsen - sociale competenties. Voor jonge kinderen van 4 j. tot 7 j. Jonge kinderen spelenderwijs beter leren omgaan met gevoelens: dat is in een notendop het doel van Een Doos vol Gevoelens. Op een speelse manier leren ze gevoelens herkennen, begrijpen en uiten. Het beheersen van de basisgevoelens: blij, bang, boos, verdrietig geeft jonge kinderen een eerste houvast tot een rijk emotioneel leven. ER -