TY - THES ID - 128712977 TI - The use of English in print advertisements in the Flemish ma gazines Humo and Knack: 1980-2010 AU - Somers, Shavawn AU - GTT. AU - Hogeschool Gent. PY - 2013 PB - Gent : s.n., DB - UniCat KW - Advertising. KW - Code-mixing. KW - English. KW - Flanders. KW - H353-lexicologie. KW - H570-engelse-taal-en-letterkunde. KW - Humo. KW - Knack. KW - Print advertisements. KW - Studie in de meertalige communicatie. KW - Survey. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:128712977 AB - Doelstellingen: Deze masterproef onderzoekt in welke mate Engels wordt gebruikt in geschreven advertenties in de Vlaamse tijdschriften Humo en Knack. Er wordt onderzocht of Engels vaker, minder of even vaak voorkomt in advertenties uit deze tijdschriften sinds 1980. Middelen of methode: Eerst en vooral werd nagegaan hoe Engels als wereldtaal geëvolueerd is in de wereld, daarna werd de invloed van het Engels op België onderzocht. Een literatuuronderzoek naar wat Engels precies is in niet-Engelssprekende landen kaderde het onderzoek verder. Daarnaast werd een corpus samengesteld van 2164 advertenties, waarvan 761 in Humo verschenen en 1403 in Knack. Dit corpus werd samengesteld met advertenties uit Humo en Knack van 1980 tot en met 2010. Elke twee jaar werd een decemberuitgave van beide magazines onderzocht. Op basis van het corpus en het literatuuronderzoek stelden we vier onderzoeksvragen: - hoeveel procent van de onderzochte advertenties bevat Engels;- hoeveel procent van de advertenties met Engels bestaan enkel uit Engels;- hoeveel procent van alle woorden uit de advertentie met Engels, is geschreven in Engels;- in welke delen van de advertentie komt Engels het vaakst voor.Tot slot werd ook nog een kleinschalige enquête afgenomen bij vijftig mensen verdeeld onder twee leeftijdscategorieën (18-25 jaar oud en 45-60 jaar oud). Resultaten: Nog niet concreet beschikbaar. ER -