TY - THES ID - 128703733 TI - Similitudes et différences entre le programme ELCO et l'éveil aux langues AU - Desloovere, Lieselot AU - GTT. AU - Hogeschool Gent. PY - 2012 PB - Gent : s.n., DB - UniCat KW - Foyer. KW - Moedertaal. KW - OETC. KW - Taalverwerving. KW - Talensensibilisering. KW - Thuistaalproject. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:128703733 AB - Doelstelling: Met deze masterproef wordt nagegaan in welke mate de onderwijsprogramma's OETC (Onderwijs in Eigen Taal en Cultuur) en talensensibilisering complementair zijn. De keuze van het Gentse Thuistaalproject, waar beide programma's worden gecombineerd, wordt hier dan ook geëvalueerd. Daarnaast wordt ook nagegaan of beide kunnen zorgen voor een respectvollere en warmere samenleving. Middelen of methode: Opdat ik me een beter beeld zou kunnen vormen van wat OETC en talensensibilisering precies inhouden, werden eerst heel wat literaire werken gelezen. Deze literatuurstudie leerde me in de eerste plaats dat de moedertaal heel belangrijk is in het verdere leerproces. Daarnaast werd vastgesteld dat allochtone jongeren nood hebben aan aangepaste onderwijsprogramma's. Zij kampen namelijk met leerachterstanden en moeten vechten tegen heel wat vooroordelen. OETC en talensensibilisering zouden hierop een perfect antwoord kunnen bieden. Beide programma's worden in onze literatuurstudie dan ook geanalyseerd op basis van enkele belangrijke punten. In de vergelijkende studie worden de verschillen en gelijkenissen tussen beide programma's onderzocht. Opdat ik deze vergelijking beter zou kunnen structuren, heb ik enkele belangrijke karakteristieken uit het theoretische kader gehaald. Deze karakteristieken zijn: doelgroep, instructietaal, leerkrachten, centrale doelstellingen en methodologie. Resultaten: Uit de vergelijkende studie blijkt dat er wel degelijk heel wat verschillen zijn op het vlak van doelgroep, schooltaal, leerkrachten, doelstellingen en methode. Deze verschillen zorgen ervoor dat de twee programma's elkaar perfect kunnen aanvullen. Het is dan ook een goed idee van het Gentse project om beide met elkaar te verzoenen. De studie wijst namelijk uit dat we niet alleen door talen te leren een interculturele attitude aannemen. We moeten ook leren over talen om zo wederzijds begrip en respect te kunnen ontwikkelen ten opzichte van de talige en culturele diversiteit. Met andere woorden, als wij onze kinderen een multiculturele en meertalige identiteit willen meegeven, èn wederzijds respect en vertrouwen, is het belangrijk dat we hen onderwijzen over de verschillende talen en culturen in het algemeen. Uit de studie blijkt ook dat het Gentse Thuistaalproject er uiteindelijk zal in slagen om leerlingen voort te brengen die open en tolerant staan tegenover de multiculturele samenleving. Die combinatie zorgt er namelijk voor dat de allochtone leerlingen zich bevestigt voelen in hun identiteit, omdat er aandacht wordt besteed aan hun moedertaal. Door die bevestiging zullen ze positiever staan tegenover de Vlaamse cultuur en haar taal. De autochtone leerlingen zullen dankzij de talensensibilisering meer interesse creëren voor andere talen en culturen. Beide groepen zullen er dus sterker uitkomen waardoor het volledige schoolklimaat, en bijgevolg het klimaat in de samenleving, in positieve zin zal veranderen. ER -