TY - THES ID - 128702615 TI - A comparative study into the perception of the Flemish film De Hel van Tanger (The Hel of Tangier, 2006) with audio description AU - Bruyneel, Bieke AU - Hogeschool Gent. AU - VETO. PY - 2010 PB - Gent : s.n., DB - UniCat KW - Audiodescriptie. KW - Audiovisueel tolken. KW - Blindenproblematiek. KW - Semiotiek. KW - Tolkstudie. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:128702615 AB - Doelstelling: In dit onderzoek wordt gepeild naar de verschillende ervaringen bij het blind bekijken van een film voorzien van audiodescriptie. Aan de hand van een Nederlandstalige film, de Hel van Tanger (2006), worden zowel de ervaringen van blinden als zienden geobserveerd. De hyptothese die bevestigd moet worden is dat wanneer blinden en slechtzienden een film bekijken met audiodescriptie, zij meer details gaan onthouden dan wanneer zienden een film blind met audiodescriptie gaan bekijken. Tevens wordt er nagegaan of de gemaakte audiodescriptie voldoet aan reeds opgestelde normen. Middelen of methode: Voor deze vergelijkende studie werd na het bestuderen van een model en de richtlijnen een audiodescriptie gemaakt voor de Nederlandstalige film de Hel van Tanger (2006). Deze audiodescriptie werd getoetst aan de reeds opgestelde richtlijnen. Na het maken van de audiodescriptie werden twee testgroepen samengesteld. Een testgroep bestond uit blinden en slechtzienden en een testgroep bestond uit zienden. De blinden en slechtzienden werden gevraagd om de film te bekijken met audiodescriptie en daarna een vragenlijst in te vullen, dit gebeurde schriftelijk of mondeling. De zienden werd eveneens gevraagd om de film met audiodescriptie te bekijken maar dan blind, dit betekent dat zij niet beschikten over beelden, maar enkel over geluid, het geluid van de film en de audiodescriptie. Ook de zienden werd gevraagd een vragenlijst in te vullen. Daarna werden de antwoorden vergeleken om zo de hypothese te bevestigen. Resultaten: Uit de resultaten bleek dat zowel de blinden als de zienden geen problemen hadden met het beschrijven van bepaalde scènes. Bij het beschrijven van personages en omgevingen bleek dat de blinden heel gedetailleerd konden beschrijven, terwijl de zienden het wel moeilijk hadden met het beschrijven van personages en omgevingen. De blinden konden ook veel beter relaties onderscheiden dan de zienden. Men kan dus stellen dat de hypothese bevestigd is en zij meer details gaan onthouden dan zienden. Het moet echter gezegd worden dat voor een nog duidelijkere afbakening van de resultaten er nog een derde testgroep zou moeten zijn met blinden die de film zonder audiodescriptie bekijken. ER -