TY - THES ID - 128698787 TI - NLP: Neurolinguistisches Programmieren im Fremdsprachenunterricht. AU - Six, Sabine AU - Hinderdael, Michaël (Mike) AU - Hogeschool Gent. PY - 2001 PB - Gent : s.n., DB - UniCat KW - Communicatie. KW - Duits. KW - Milton H. Erickson. KW - NLP. KW - Neurolinguïstisch onderzoek. KW - Neurolinguïstisch programmeren. KW - Onderwijs. KW - Theoretisch taalonderzoek. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:128698787 AB - Doelstelling: Aan de ene kant wil deze scriptie informatie verzamelen en aanbieden aan de lezer en aan de andere kant is ze vooral gericht naar mensen die in het onderwijs staan en die NLP willen gebruiken. Middelen: Vakliteratuur en door mezelf opgestelde enquêtes. Resultaten: In het eerste deel van de scriptie wordt omschreven wat NLP juist is. Daarna volgt een beschrijving van de invloed die Milton H. Erickson op de ontwikkeling van NLP gehad heeft. Dan wordt er gepoogd een antwoord te vinden op de vraag: Hoe kan NLP ingezet worden in het onderwijs? NLP is een model dat als geen ander de flexibele communicatie tussen mensen bevordert en dus de relatie leraar-leerling positief beïnvloedt en dus ook het leerproces. Dan behandelt de scriptie enkele aspecten die vooral belangrijk zijn bij het onderwijs van vreemde talen. Ten slotte wordt onderzocht of de belangrijkste technieken ook in de praktijk omgezet worden. ER -