TY - BOOK ID - 127633045 TI - E-leren in Vlaanderen : rapport AU - Desmedt, Ella AU - De Coen, An AU - Goffin, Kathy PY - 2019 PB - Brussel : VIONA, DB - UniCat KW - Vlaanderen UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:127633045 AB - De transitie naar de digitale samenleving zorgt voor een fundamentele verandering in de manier waarop we (kunnen) leren; opleiding is meer dan enkel leren in een klas met een lesgever vooraan. Nieuwe vormen ontstaan onder de noemer e-leren, afstandsleren, MOOC’s (massive open online courses), smart learning, … In de SERV-visienota over de transitie naar de digitale samenleving wijzen de Vlaamse sociale partners erop dat nieuwe leervormen en leertrajecten die leren en werken combineren, intensief moeten worden gestimuleerd om toekomstgerichte competenties te ontwikkelen. Vooral voor werkenden is een flexibel aanbod nodig dat rekening houdt met de loopbaanbehoeften en ontwikkelingsperspectieven van cursisten. Dat veronderstelt een ruim aanbod aan instapniveaus, meer instroommomenten en intensieve maar toegankelijke trajecten. Leervormen en -methodes moeten mee evolueren met hun tijd en gebruik maken van de digitale mogelijkheden (SERV, 2018). ER -