TY - THES ID - 127566828 TI - Het verschil tussen voice-over en voice-off in cinema. AU - Algoed, Bram AU - Hogeschool Gent AU - SCH AU - School of arts KASK AU - Huvenne, Martine PY - 2012 PB - Gent : [s.n.], DB - UniCat KW - Chion, Michel KW - Resnais, Alain KW - Bresson, Robert KW - Doane, Mary Ann UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:127566828 AB - In deze scriptie zal het verschil tussen de voice-over en de voice-off besproken worden, aan de hand van een theoretische benadering en een praktische analyse. In de theoretische benaderingen zullen het akoesmatische geluid van Pierre Schaeffer, de concepten acousmêtre en I-voice (Michel Chion), de heterogeniteit van de cinema en het gebruik van de voice-over en voice-off in de cinema volgens Mary Ann Doane, aan bod komen. Deze theorieën wijzen stuk voor stuk op de complexe aard van de off-screen stem. Bovendien tonen ze aan dat de benadering van geluid als een eigen entiteit een ander, meer genuanceerd lexicon vereist. Hier zal het eerste deel van de scriptie zich op focussen om op die manier een tool te kunnen ontwikkelen voor de analyse van een filmfragment uit Hiroshima mon amour (1959) van Alain Resnais. Deze analyse zal uiteindelijk het verschil en de onderlinge relatie tussen de voice-over en de voice-off in de praktijk belichten. ER -