TY - THES ID - 127467450 TI - g...g...g...g...GO! Geloven in de kracht van je eigen kennen en kunnen AU - Vijverman, Liesbeth AU - Hogeschool Gent AU - SOAG AU - CLB gemeenschapsonderwijs AU - Ryckewaert, Bart PY - 2009 PB - Gent : [s.n.], DB - UniCat UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:127467450 AB - Probleemstelling: Vanuit onze prestatiegerichte maatschappij, een druk sociaal netwerk en vrijetijdsbesteding kampen heel wat mensen met faalangst! Specifiek jongeren die zich in de puberteitsfase en vaak een identiteitscrisis doormaken weten niet goed hoe ze met dit probleem moeten omgaan. Vanuit het CLB hebben wij een faalangsttraining ontwikkeld, waarin volgende vragen aan bod kwamen; 1) Wat gaan kunnen wij allemaal aanbieden aan jongeren, opdat ze beter kunnen omgaan met faalangst?- Welke methodieken bestaan er om jongeren faalangst- bestendiger te maken?- Kunnen wij ook aan ouders theoretische achtergronden en methodieken aanreiken om beter om te gaan met hun faalangstig kind?2) Hoe kunnen wij vanuit het CLB handvaten aanreiken aan jongeren om faalangst beter te kunnen hanteren? Hoe kunnen we ouders ondersteunen in het begeleiden van hun faalangstig kind?- Op welke manier kunnen wij deze methodieken integreren in de jongere?- Waar hebben ouders nood aan? Hoe kunnen wij hieraan tegemoet komen? Conclusies: Voor ouders hebben wij vanuit het CLB een oudermoment georganiseerd, die beston uit een theoretisch en methodisch luik en een vraagplatform. Daarnaast hebben we een faalangsttraining van 4 sessies georganiseerd voor jongeren tussen 12 en 15 jaar. Dit alles was gebaseerd op de principes van het groepsmaatschappelijk werk. Ik heb heel wat conclusies getrokken vanuit dit eindwerk en project. Er bestaan al heel wat methoden (vanuit literatuur) die ontwikkeld zijn voor jongeren met faalangst. Vooral het G-denken en de ontspanningsoefeningen werken zeer effectief. Het werken rond kwaliteiten en zelfzekerheid is eveneens een zeer belangrijk aspect, waar de begeleider doordacht moet over nadenken. Het belangrijkste is dat jongeren zelfstandig nog aan de slag gaan met deze methoden. Hiervoor kunnen ouders aan belangrijke steunfiguur vormen. ER -