TY - THES ID - 127465528 TI - Het implementeren van een structureel vormingsaanbod binnen een dagcentrum in Zuid-Afrika AU - Vanderbeke, Valérie AU - Hogeschool Gent AU - SOAG AU - VZW de Feniks (Avelgem)/Thobela centre (Zuid-Afrika) AU - Van Hove, Vera PY - 2008 PB - Gent : [s.n.], DB - UniCat KW - Zuid-Afrika UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:127465528 AB - Probleemstelling: Thobela centre is een Afrikaanse voorziening, wat impliceert dat hun visie en werking uiteraard beïnvloed is door de maatschappelijke opvattingen met betrekking tot mensen met een beperking. De beeldvorming die ze hanteren bepaalt in sterke mate de hulpverlening. In Afrika gaat men er van uit dat personen met een verstandelijke beperking stagneren in hun ontwikkeling en dus niet in staat zijn om nog te leren. Deze visie verschilt in grote mate van onze Westerse visie waar begrippen zoals: "kwaliteit van leven", "emancipatie', 'inclusie', ... centraal staan. Vanuit deze probleemstelling distilleerde in vervolgens mijn doelstelling en mijn project.De hoofddoelstelling bij de uitwerking van mijn project is:Door het aanbieden van een vormingsaanbod de ‘kwaliteit van bestaan’ van de cliënten bevorderenVorming valt onder de vierde dimensie die Shalock aangeeft als persoonlijke ontplooiing. Om hier actief aan te werken wordt het vormingsaanbod, vertrekkende vanuit de hulpvraag en de interesses van de cliënten, opgesplitst in drie grote luiken:1)ADL-activiteiten 2)Lichaamsbeweging3)EducatieVanuit ieder luik komen twee vormingen aan bod, met telkens specifiek vooropgestelde doelstellingen die bijdragen tot de persoonlijke ontwikkeling van de cliënt.Een achterliggende doelstelling, die hieruit voortvloeit, is dat door het introduceren van een vormingsaanbod aangetoond wordt dat personen met een beperking ook personen in ontwikkeling zijn. Op die manier leert men de persoon met een beperking ook zien als een persoon met mogelijkheden en niet alleen met een beperking. Conclusies (vervolg1): k per sonen in ontwikkeling zijn. ER -