TY - BOOK ID - 12210270 TI - Aandacht, graag! : leerlingen ondersteunen in het beheersen van alledaagse executieve functies AU - Moraine, Paula AU - Noorman, Sonja PY - 2013 SN - 9789088503856 PB - Amsterdam SWP DB - UniCat KW - didactische processen KW - gedragsontwikkeling KW - leerlingenbegeleiding KW - ontwikkelingsgericht onderwijs KW - Orthopedagogics KW - geheugen (mensen) KW - Didactics of primary education KW - 467 KW - 415.3 KW - Psychologie KW - Cognitief functioneren KW - Aandacht KW - Uitvoerende functies KW - Gedrag ; kinderen KW - Concentratie KW - Concentratie (Aandacht) KW - Kinderen met psychosociale en emotionele problemen KW - algemene psychologie, uitvoerende functies KW - Didactiek van het lager onderwijs KW - Orthopedagogiek KW - Executieve functies KW - Concentratieproblemen KW - Zorgverbreding KW - Leerlingbegeleiding KW - Concentratieprobleem KW - Executieve functie UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:12210270 AB - Executieve functies besturen de gedrags- en aandachstgebieden in de hersenen. Ze ontwikkelen zich langzaam tot in de volwassenheid. Bij iedere leeftijd hoort specifiek gedrag dat te maken heeft met het rijpingsstadium. Soms heeft de rijping van het brein geen gelijke tred gehouden met de biologische leeftijd. Dan wordt gedrag verwacht dat nog niet bij het kind of de jong volwassene aanwezig is. Om deze processen goed te kunnen begeleiden en ondersteunen is zelfkennis nodig over hoe de eigen ontwikkeling verlopen is. Je onderwijst wie je bent en de leerling leert wie hij is. Dat vereist de nodige flexibiliteit bij het lesgeven aan een groep waarvan ieder individu een andere manier van opnemen heeft. (Bron: flaptekst) ER -