TY - BOOK ID - 12169781 TI - Wat werkt op school : research in actie : meta-analyse van 35 jaar onderwijsresearch direct toepasbaar in beleid en praktijk : beter leerproces, hogere resultaten PY - 2010 SN - 9789461180117 946118011X PB - Vlissingen Bazalt DB - UniCat KW - Onderwijsonderzoek KW - Kwaliteitszorg KW - 450.4 KW - Onderzoek KW - Klasmanagement KW - Onderwijskunde KW - Onderwijs KW - Studentenbegeleiding KW - Leidinggeven KW - Management KW - Lerarenbegeleiding KW - Leerlingbegeleiding KW - Leiderschap KW - Opvoeding KW - Pedagogiek KW - Statistische gegevens KW - Sport KW - Onderwijsresearch. KW - Onderwijsvernieuwing. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:12169781 AB - Veel van de verschillen in de ontwikkeling en leerprestaties van kinderen hebben te maken met de leerlingen zelf: hun leven thuis, hun al opgedane kennis, hun motivatie. Het goede nieuws is dat er heel wat is dat scholen en leraren kunnen doen om de ontwikkeling en de prestaties van hun leerlingen te verbeteren; als ze de richting volgen die in dit boek wordt aangegeven.Vanuit de resultaten van 35 jaar onderwijsresearch beschrijft auteur Robert J. Marzano de factoren die de leerresultaten van leerlingen positief beïnvloeden. Door gebruik te maken van de manieren om de school in kaart te brengen en van de actiestappen die in het boek zijn opgenomen kan men aan de slag: de sterke en zwakke kanten van een school identificeren, prioriteit geven aan bepaalde onderwijsverbeteringen en een helder verbeteringplan maken en uitvoeren. In elk hoofdstuk wordt een research-based antwoord gegeven op vragen als: -welke didactische methodieken werken echt? -Waarom is het verzamelen van gegevens zo'n belangrijke component van schoolontwikkeling? -Hoe belangrijk zijn collegialiteit en professionaliteit? -Ontdek hoe iedere school op een hoger resultaatniveau kan functioneren ER -