TY - BOOK ID - 11872189 TI - Representing the woman : cinema and psychoanalysis PY - 1997 SN - 0333660137 PB - Basingstoke MacMillan DB - UniCat KW - #SBIB:316.346H21 KW - #SBIB:309H1314 KW - #SBIB:AANKOOP KW - #SBIB:309H526 KW - Positie van de vrouw in de samenleving: opvattingen over de vrouw KW - Filmwezen: politieke, juridische, ethische, ideologische aspecten KW - Psychologie van de audiovisuele boodschap KW - Sociology of the family. Sociology of sexuality KW - Developmental psychology KW - Film KW - Depth psychology KW - Mass communications KW - Movies KW - Identification KW - Viewing habits KW - Psychoanalysis KW - Images of women KW - Féminité KW - Book UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:11872189 AB - De centrale vraag van dit werk van Elisabeth Cowie is hoe de vrouw in de film wordt afgebeeld en welke gevolgen deze afbeelding heeft voor de psyche van de toeschouwers. Daaraan gekoppeld bespreekt Cowie enkele feministische argumenten die andere vrouwbeelden en gewijzigde verhoudingen tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid in de film bepleiten. Hierop voortbouwend legt Cowie de link tussen film en psychoanalyse omdat in deze relatie tussen de toeschouwer en de fimpersonages processen werkzaam zijn die eerder reeds door psychologen als Freud en Lacan als essentieel voor het innerlijk werden beschouwd. Zo passeren onder meer identificatie, ontkenning, fantasie, voyeurisme en fetisjisme de revue. Films die Cowie gebruikt als prakijkvoorbeelden om haar bevindingen te staven zijn onder meer 'Morocco'. 'Coma', 'Smooth Talk' en 'Blue Steel'. ER -