TY - BOOK ID - 118416681 TI - Het lerarentekort : pleidooi voor vakmanschap PY - 2023 SN - 9789464560466 9464560460 PB - Amsterdam Amsterdam University Press Walburg DB - UniCat KW - Teacher education. Teacher's profession KW - lerarenberoep KW - professionaliteit KW - lesgeven KW - Kwaliteitszorg KW - Onderwijs KW - Leraar KW - Professionalisering KW - Beeldvorming KW - Vakmanschap KW - Kennisontwikkeling KW - Expertise KW - Lerarentekort KW - Empowerment KW - Onderwijsbeleid KW - Arbeidsvreugde KW - Nederland UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:118416681 AB - De positie van leraren is weinig benijdenswaardig: ze doen het belangrijkste werk, maar hun vakmanschap heeft een ondergeschikte positie gekregen. In het onderwijs werkt een groep deskundigen die kennis ontwikkelt of verspreidt zonder deze kennis te gebruiken voor de klas, terwijl de kennis van mensen die wel voor de klas staan geen status heeft. Is het een wonder dat het onderwijs in een neerwaartse spiraal verkeert? Jacquelien Bulterman laat zien waarom kennisontwikkeling en handelen uit elkaar zijn gegroeid. Vanuit wetenschappelijk oogpunt is deze situatie niet meer te verantwoorden: wetenschap en vakmanschap horen bij elkaar. Het onderwijs komt dan weer in een opwaartse spiraal.https://www.walburgpers.nl/nl/book/9789464560466/het-lerarentekort?redirect=aup ER -