TY - BOOK ID - 118228639 TI - Waarom een schilderij werkt PY - 2022 SN - 9789028222113 9028222111 PB - Amsterdam Uitgeverij Van Oorschot DB - UniCat KW - 75.039 KW - schilderkunst KW - eenentwintigste eeuw KW - iconologie KW - schildertechniek KW - iconografie KW - kunstkritiek KW - kunst KW - de Moor Lara KW - Federle Helmut KW - Marshall Kerry James KW - Aslanidis Nikos KW - Tuori Anna KW - Richter Daniel KW - Rego Paula KW - Doig Peter KW - Bonnet Louise KW - Dreux Beatrice KW - de Kooning Willem KW - Jungwirth Martha KW - Rae Fiona KW - Zeilner Gerlind KW - Hilger Veronika KW - Zarina-Zemane Paula KW - van Lankveld Rezi KW - Weischer Matthias KW - Ole Kaido KW - Frieberg Elisabeth KW - Monet Claude KW - van Gogh Vincent KW - Mulders Marc KW - Markwick Michael KW - Benforado David KW - Capelo Maria KW - Lammert Mark KW - Stockholder Jessica KW - Fishman Beverly KW - Trujillo Marc KW - Kassapis Andreas Ragnar KW - Gitman Victoria KW - Schilderkunst ; 20ste en 21ste eeuw KW - Kunsttheorie ; kunstbeschouwing ; schilderkunst KW - Kunstbeschouwing ; schilderkunst KW - 75.01 KW - Schilderkunst ; theorie, filosofie, esthetica KW - Aesthetics of art KW - Painting KW - art criticism KW - easel paintings [paintings by form] UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:118228639 AB - In 'Waarom een schilderij werkt' onderzoekt Jurriaan Benschop de veelvormige schilderkunst van onze tijd. Hij introduceert het werk van tientallen schilders, bespreekt de thema's die in het werk te vinden zijn en stelt daarbij steeds de vraag: waarom werkt dit schilderij? Dit brengt hem bij zowel zichtbare aspecten van schilderkunst, zoals beeldmotief en de manier van schilderen, als bij wat onzichtbaar achter het doek ligt: de drijfveren, het wereldbeeld en de culturele achtergrond van de kunstenaar. 'Waarom een schilderij werkt' gaat ook over de vraag hoe we erover spreken en schrijven. Waar in de twintigste eeuw opeenvolgende stijlen, zoals het kubisme en het (abstract) expressionisme, het gesprek bepaalden, bestaan in de huidige tijd vele vormen van schilderkunst naast elkaar. Om in dat pluriforme landschap te navigeren zijn nieuwe woorden en begrippen nodig, die niet alleen de beeldtaal van het werk betreffen, maar ook onderliggende principes en interesses. In een heldere, betrokken en beschouwende stijl roept Benschop het diverse palet van de schilderkunst op en koppelt daaraan de thema's van onze tijd, waaronder identiteitsvragen, de verhouding van mens en natuur, en de vraag waarin we geloven of richting vinden. ER -