TY - BOOK ID - 11457152 TI - Handboek orthopedagogische hulpverlening 2 : nieuwe ontwikkelingen in het zorgveld AU - Grietens, Hans AU - Vanderfaeillie, Johan AU - Hellinckx, Walter AU - E.a. PY - 2009 SN - 9789033459795 PB - Leuven Acco DB - UniCat KW - Orthopedagogics KW - jeugdbescherming KW - orthopedagogiek KW - jeugdzorg KW - jeugdgezondheidszorg KW - Social policy and particular groups KW - Orthopedagogiek KW - Jeugdzorg KW - Jeugdgezondheidszorg KW - Kinderpsychologie KW - Psychiatrie KW - Gehandicapte kinderen KW - Mensen met een verstandelijke beperking KW - Jeugdbescherming KW - Gedragsproblemen KW - Kinderen KW - Buitengewoon onderwijs KW - Inclusief onderwijs KW - Leerproblemen KW - Psychosociale problemen KW - Autisme KW - Kinderen met een verstandelijke beperking KW - Zieke kinderen KW - CLB KW - Zorgbeleid KW - Jeugdpsychologie KW - Kind met een handicap KW - Persoon met een verstandelijke handicap KW - Gedragsprobleem KW - Kind KW - Leerprobleem KW - Psychosociaal probleem KW - Kind met een verstandelijke handicap KW - Zieke KW - Jeugd KW - Media KW - Ontwikkelingsstoornis KW - Fysiotherapie KW - Oudere KW - Gemeenschap KW - School KW - Buurt KW - ouder KW - Centrum voor Leerlingenbegeleiding KW - Autismespectrumstoornis UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:11457152 AB - De organisatie van de jeugdhulpverlening in Vlaanderen is complex. In de doolhof van diensten en voorzieningen vinden zowel ouders als professionelen vaak hun weg niet. Bovendien is het veld voortdurend in beweging en volgen nieuwe ontwikkelingen elkaar in snel tempo op. In dit handboek brengen de auteurs de actuele organisatie van de jeugdhulpverlening in Vlaanderen in kaart. Ze beschrijven op een systematische en bevattelijke manier de verschillende zorgsectoren: de preventieve zorg, het onderwijs, de Bijzondere Jeugdbijstand, de zorg voor personen met een handicap, enzovoort. Ook gaan ze in op belangrijke sectoroverschrijdende actuele thema¿s: inclusief onderwijs, interculturalisering van de hulpverlening en integrale jeugdhulp.Dit handboek wil allen die beroepshalve met de jeugdhulpverlening in contact komen (hulpverleners in de eerstelijnszorg, paramedici, leerkrachten, beroepsopvoeders) of erin werkzaam zijn (orthopedagogen, psychologen, maatschappelijk werkers, artsen, verpleegkundigen, schoolhoofden, enz.) wegwijs maken in de doolhof van de hulpverlening. Ten slotte kan het als handboek worden gebruikt in universitaire opleidingen en aan hogescholen in Vlaanderen. ER -