TY - BOOK ID - 11234453 TI - Opvoeding, onderwijs en sociale integratie PY - 1997 SN - 9001582508 PB - Groningen Wolters-Noordhoff DB - UniCat KW - Multiculturalism KW - Social integration KW - Lerarenopleiding KW - Pedagogiek en onderwijskunde KW - Study and teaching KW - Algemeen. KW - Handboeken en inleidingen. KW - education KW - Teaching KW - educating KW - Orthopedagogics KW - Sociology KW - School management KW - 454.6 ) Didactiek intercultureel onderwijs KW - intercultureel onderwijs KW - onderwijs KW - opvoeding KW - sociale integratie KW - 316.4 KW - Onderwijs : sociale integratie KW - Opvoeding: sociale integratie KW - onderwijssociologie KW - #PEDA *013 KW - #PEDA *015.4 KW - #PEDA *018.14 KW - #PEDA *1 KW - #PEDA *6.74 KW - #KVHB:Onderwijs KW - #KVHB:Opvoeding KW - #KVHB:Orthopedagogie KW - #KVHB:Sociale integratie KW - Inclusion, Social KW - Integration, Social KW - Social inclusion KW - Belonging (Social psychology) KW - Cultural diversity policy KW - Cultural pluralism KW - Cultural pluralism policy KW - Ethnic diversity policy KW - Social policy KW - Anti-racism KW - Ethnicity KW - Cultural fusion KW - Government policy KW - Netherlands KW - Education KW - Social aspects KW - Opvoeding en onderwijs KW - Onderwijs KW - Integratie KW - Sociale integratie KW - Onderwijssociologie KW - Allochtonen KW - Intercultureel onderwijs KW - Opvoeding KW - Allochtoon KW - Persoon met een verstandelijke handicap KW - Oudere KW - Pedagogiek KW - Statistische gegevens KW - Gemeenschap KW - Autochtoon KW - School KW - Buurt KW - Sport KW - Persoon met een migratieachtergrond UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:11234453 AB - In dit boek worden door een aantal vooraanstaande wetenschappers bijdragen geleverd aan de analyse en meningsvorming omtrent de rol die opvoeding en onderwijs speelt met betrekking tot het proces van sociale integratie. Onderwerpen die onder andere worden behandeld zijn: onderwijs in eigen taal voor etnische minderheden; de positie van vrouwen in het onderwijs; de relatie tussen opvoedingsfactoren en afwijkend gedrag; de positie van personen met een verstandelijke handicap; de effecten van opvoedingsondersteuning danwel interventieprojecten voor jonge kinderen; het integreren van regulier en speciaal onderwijs. De bijdragen zijn allen gebaseerd op de meest recente onderzoeksresultaten en dragen door hun helderheid en toegankelijkheid zonder twijfel bij aan een verantwoorde meningsvorming omtrent het maatschappelijke probleem van sociale integratie. ER -