TY - BOOK ID - 10847885 TI - Lessen uit LOEP: lerarenopleiders onderzoeken eigen praktijk AU - Kelchtermans, Geert AU - Van Assche, E. AU - Deketele, A. PY - 2014 SN - 9789044131420 PB - Antwerpen Garant DB - UniCat KW - didactische werkvormen KW - Teacher education. Teacher's profession KW - didactiek KW - lerarenopleiding KW - lerarenopleiders KW - lerarenbegeleiding KW - Leraren ; professionalisering KW - 450.7 KW - professionalisering KW - Werkplekleren KW - Reflecteren (Terugblikken) KW - Zelfsturing KW - Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) KW - 691 KW - 472.7 KW - Lerarenbegeleiding KW - Professionalisering KW - Opleiding en bijscholing KW - Pedagogie en didactiek KW - De onderwijzer en zijn opleiding KW - Lerarenopleiding KW - Leraren hoger onderwijs KW - Praktijkonderzoek KW - Onderwijsonderzoek KW - Secundair onderwijs KW - Lager onderwijs KW - Leraar hoger onderwijs UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:10847885 AB - Beter leraren kunnen opleiden door het onderzoeken van je eigen praktijk als lerarenopleider, dat is de inzet van dit boek. Het is ook de inzet van LOEP: Lerarenopleiders Onderzoeken hun Eigen Praktijk. Met de LOEP-benadering introduceren we in het Nederlandse taalgebied het gedachtegoed van de “Self-Study of Teacher Education Practices”-beweging, die zich de voorbije twee decennia prominent ontwikkelde in het internationale onderzoek over de lerarenopleiding. In de LOEP-benadering gaan lerarenopleiders op zoek naar onderbouwde inzichten in hun eigen praktijk, met de bedoeling die praktijk te verbeteren. Door die kennis ook publiek te maken, dragen ze bouwstenen aan voor een gefundeerde didactiek van de lerarenopleiding. Leraren opleiden is immers een vak apart, dat vraagt om aparte professionals. Het boek gaat van start met de onderwijskundige uitgangspunten en principes van de LOEPbenadering. De systematische, theoretische introductie wordt meteen geconcretiseerd door uitvoerige voorbeelden van LOEP-onderzoek, die te maken hebben met het begeleiden van aspirant-leerkrachten in hun praktijkopleiding (stages, portfolio, reflectie). Ten slotte gaat het boek in op de vraag hoe lerarenopleiders (methodologisch en theoretisch) ondersteund kunnen worden bij het realiseren van hun LOEP-projecten. ER -