TY - BOOK ID - 107903704 TI - De directeur vandaag : perspectieven in schoolleiderschap PY - 2018 SN - 9782509032973 PB - Brussel : Politeia, DB - UniCat KW - Social psychology KW - Research on teaching KW - School management KW - schoolleiders KW - onderwijsmanagement KW - onderwijs KW - leidinggeven KW - levensbeschouwing KW - onderwijsorganisatie KW - Schoolleider KW - Schoolmanagement KW - schoolleiderschap KW - management KW - directie KW - #SBIB:316.334.1O251 KW - #SBIB:316.334.1O225 KW - 316.46 KW - 184 Kinderrechten en Onderwijs KW - 458.1 KW - 316.46 Gezag. Leiderschap. Macht KW - Gezag. Leiderschap. Macht KW - Onderwijs: rol en opleiding van het personeel: directie KW - Organisatie van het onderwijs: doelmatigheid, effectiviteit, efficiëntie UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:107903704 AB - Directeur zijn van een school vergt specifieke vaardigheden en een grote dosis veerkracht. Veel leidinggevenden van te veel scholen haken af en schoolbesturen vinden slechts moeizaam nieuwe directeurs. Het woord ‘directeurscrisis' wordt steeds vaker in de mond genomen. Een paradigmashift naar een andere invulling van het concept ‘schoolleiding' lijkt dus onafwendbaar. Dit vraagt niet enkel kennis van wat mogelijk is binnen de huidige regelgeving maar ook moed om de stereotype beelden van de ‘schooldirecteur' los te laten. ‘De directeur vandaag - Perspectieven in schoolleiderschap' is dus geen klachtenbundel maar wil het concept ‘schoolleiding' in een constructief en verfrissend perspectief plaatsen en antwoorden zoeken op de vraag: waar moeten we naartoe met het schoolleiderschap en hoe kunnen we dat bereiken? Deze zoektocht vormt de rode draad doorheen dit boek. We hopen hiermee een bijdrage te leveren aan het maatschappelijk debat rond schoolleiderschap. Met bijdragen van o.a. Geert Devos, Peter DeWitt, Koen Marichal, Liesbeth Piot, Elke Staelens en Hartger Wassink. ER -