TY - BOOK ID - 10785122 TI - De werkplaats : samen leren in de praktijk. AU - Havekes, Ria AU - Drenth, Hanna PY - 2005 SN - 9031345202 PB - Houten : Bohn Stafleu Van Loghum, DB - UniCat KW - 613.3 KW - stages KW - verpleegkunde KW - verpleegkundig beroep KW - 488 KW - beroepsonderwijs KW - deeltijds onderwijs KW - gezondheidszorg KW - leerwerkplaats KW - onderwijs KW - onderwijsvernieuwing KW - verpleegkundige opleiding KW - 371.385.4 KW - Groepswerk KW - Leermethoden KW - Probleemgestuurd onderwijs KW - verpleegkunde - beroep en opleiding KW - Deeltijds leerplichtige jeugd KW - Beroep en opleiding KW - 484.2 KW - 613.3 Beroep en opleiding KW - didactische werkvormen KW - didactisch proces KW - ervaringsleren KW - stage KW - stagebegeleiding KW - Verpleegkunde KW - opleiding KW - Nederland KW - Nederland. KW - stages. KW - Opleiding KW - Stages. UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:10785122 AB - "Je leert alles hier veel sneller en intensiever", is een veelgehoorde opmerking van studenten. In 2002 is gestart met een leerwerkplaats in het Leids Universitair Medisch Centrum, in samenwerking met de Hogeschool Leiden, waarbij Ria Havekes als projectleider fungeerde. Inmiddels is de leerwerkplaats op het gebied van zorg en welzijn flink in opmars!Het enthousiasme van de studenten, betrokkenen bij de werkplaats en de geslaagde resultaten tot nog toe, hebben Ria Havekes en Hanna Drenth gestimuleerd om een boek te schrijven, waarmee zicht wordt geboden op de leerwerkplaats. Daarbij hanteren zij een constructivistische kijk op leren, waarbij de student verantwoordelijk is voor het leerproces. De student is volgens de auteurs immers degene die uiteindelijk bepaalt of er wordt geleerd. Met dit boek hopen zij zowel onderwijs- als praktijkinstellingen te inspireren en handvatten te bieden om een uitdagende leerwerkplaats te creƫren, die de student prikkelt om te leren!Daarbij komen vragen aan bod als: wat is het, wat zijn de achterliggende onderwijskundige uitgangspunten, hoe organiseer je een leerwerkplaats en welke rol spelen de student, de onderwijs- en de praktijkinstelling daarin? Het boek is bedoeld voor iedereen, die betrokken is bij het leren in de praktijk van studenten in het beroepsonderwijs, Mbo en Hbo. De auteurs willen docenten, opleiders, ontwikkelaars en managers uit onderwijsinstellingen en uit het werkveld inspireren voor deze nieuwe vorm van leren in de praktijk! ER -