TY - BOOK ID - 1015511 TI - Koestert Vlaanderen zijn onderwijs? : Over onderwijspolitiek. PY - 2001 SN - 9038203195 PB - Gent Academia DB - UniCat KW - Pedagogiek en onderwijskunde KW - Onderwijsbeleid. KW - School management KW - onderwijspolitiek KW - Vlaamse Onderwijsraad KW - Flanders KW - 371 <493-17> KW - #A0204A KW - 720 Onderwijs KW - #KVHA:Onderwijs; Vlaanderen KW - 451.3 KW - Bildungsidee KW - Europa KW - Onderwijs KW - Onderwijspolitiek KW - Vlaanderen KW - Vlor KW - 073672.jpg KW - Onderwijs ; Vlaanderen KW - 371 <493-17> Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in Belgiƫ KW - Onderwijs. Schoolwezen--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in Belgiƫ KW - Onderwijsvernieuwing KW - (zie ook: teleonderwijs) UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:1015511 AB - In Vlaanderen is iets gebeurd dat waakzame aandacht vraagt en verregaande gevolgen kan hebben op onderwijsgebied. De Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) brengt een document uit dat de pretentie heeft een totaalvisie op onderwijs te willen zijn voor beleid en praktijk. De auteur van dit document brengt een vernietigende kritiek uit op dit document. Onderwijs gezien als een louter maatschappelijke functie geeft onvoldoende draagkracht en biedt onvoldoende garanties voor de toekomstige ontwikkeling binnen het Vlaamse onderwijs. De VLOR graaft niet diep genoeg. Er bestaat, gelukkig, een waardig alternatief. De auteur baseert zich daarbij op het pedagogisch grondbegrip 'zelfvorming-in-dialoog', van aard om een nieuwe en verfrissende kijk te verkrijgen op het onderwijs van de (triadische) dialoog. Politieke gevolgen kunnen niet uitblijven, want de monopoliepositie van de VLOR staat nu op de helling. Een nieuw decreet op de adviesorganen dringt zich op. (Bron: covertekst) ER -