TY - BOOK ID - 1004381 TI - De rol van de tutor AU - De Grave, Willem AU - Moust, Jos AU - Hommes, Jeannette PY - 2001 SN - 9001346855 PB - Groningen Wolters-Noordhoff DB - UniCat KW - Teacher education. Teacher's profession KW - groepswerk KW - groepsbegeleiding KW - studiemethode-begeleiding KW - PGO (probleemgestuurd onderwijs) KW - gesprekstechnieken KW - Didactic strategies KW - Higher education KW - Hoger onderwijs ; didactiek KW - Probleemgestuurd onderwijs KW - didactische werkvormen KW - tutor KW - probleemgestuurd onderwijs KW - Probleemgestuurd leren KW - Tutorbegeleidingssystemen KW - Hoger onderwijs KW - Zelfsturend leren KW - Groeperingsvormen KW - Groepswerk KW - Onderwijs KW - #KVHB:Didactiek KW - #KVHB:Onderwijspsychologie KW - #KVHB:Hoger onderwijs KW - didactiek KW - hoger onderwijs KW - Nederland KW - tutoring KW - 489.4 KW - 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs KW - 371.39 KW - hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs KW - Tutoring KW - Groeperingsvorm KW - Opvoeding KW - Pedagogiek KW - Statistische gegevens KW - Sport UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:1004381 AB - Bij probleemgestuurd onderwijs moeten docenten verschillende nieuwe onderwijsrollen vervullen. Een voorbeeld van zo'n nieuwe rol is die van de tutor. De tutor begeleidt het leer- en groepsproces van studenten, probeert het zelfstandig leren van de studenten te vergroten en bewaakt de productiviteit van de onderwijsgroep. Deze nieuwe docentenrol vereist een andere kijk op leren en doceren en doet een beroep op andere kennis en vaardigheden. Het kost docenten vaak moeite zicht te krijgen op de specifieke taken van een tutor en hoe deze rol op een effectieve wijze kan worden ingevuld. (wr)In dit boek wordt de rol van de tutor verhelderd. Het beschrijft de verschillende taken van een tutor en hoe daar invulling aan gegeven kan worden. Praktische suggesties, vragenlijsten die uitnodigen tot reflectie op eigen handelen en voorstellen voor scholingsmogelijkheden bieden docenten handvatten om de professionele ontwikkeling van de tutor te bevorderen. ER -