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"Most experts on divided societies and institutional design broadly agree that it is more difficult to establish and maintain a stable, functioning democracy in a country with multiple languages and linguistically fragmented public spheres than in more homogeneous countries. Multilingual countries such as Canada and Belgium have been experiencing considerable difficulties in past decades (see the almost successful 1995 referendum on sovereignty in Quebec or the institutional deadlock and the rise of Flemish nationalism in Belgium since the 1970s). The challenge of multilingualism has been on the rise in the United States, too, considering an ever-increasing number of Spanish speakers who are not fluent in English and the emergence of Spanish-only media in some parts of the country. The prospects for the EU to become a viable democracy are even more haunted by multilingualism, considering that it has 24 official languages and no lingua franca. Switzerland, however, is also a multilingual country without a lingua franca, fragmented into 26 largely mono-lingual cantons and four linguistically distinct public spheres (German, French, Italian, Romansh). And yet it is widely seen as one of the most stable and successful democracies in the contemporary world. This book offers a different institutional explanation that accounts for the success of Swiss multilingual democracy. The author argues that in mainstream literature important Swiss institutions - in particular direct democracy, Parliament and the federal executive - have not been properly understood"--
Direct democracy --- Direct democracy --- Intercultural communication --- Intercultural communication --- Multilingualism --- Multilingualism
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Une idéologie toxique gouverne le monde : celle de la compétition et de l’individualisme. Pourtant, des découvertes récentes en psychologie, en neurosciences et en biologie de l’évolution révèlent que ces valeurs sont bien loin de celles qui incarnent véritablement notre humanité, à savoir l’altruisme et la coopération. Pour combattre cette vision néfaste du monde, reflétée par le système économique et politique néolibéral, il est urgent de la remplacer par un nouveau récit qui invite les gens à s’inscrire dans une action politique et dessine un chemin vers une société meilleure. George Monbiot montre comment nous pouvons nous appuyer sur les qualités propres à notre espèce pour imaginer et mettre en place de nouvelles politiques de l’appartenance. Cette vision de la société nous replace en tant que citoyens dans un lien à nous-mêmes, à notre communauté, à notre ville et au monde. La démocratie et l’économie peuvent être radicalement réorganisées pour nous permettre de reprendre le contrôle de nos vies et renverser les forces qui ont contrecarré l’ambition que nous avions de construire une société plus juste. Pour cela, il faut être capable de raconter une histoire différente, sous-tendue par l’empathie et l’enthousiasme, à laquelle nous pourrons nous identifier et contribuer. C’est justement par la valorisation du vivre-ensemble et du sentiment d’appartenance que nous pourrons devenir les héros de ce nouveau récit.
Political sociology. --- Economics --- Political participation. --- Direct democracy.
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Personnel management --- Industrial management --- Direct democracy
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This book proposes concrete solutions to confront the populist wave and the rise of "illiberal democracy." The author demonstrates that democracy is not a "demand side" phenomenon, but rather a "supply side" phenomenon and formulates twenty original and bold proposals to fight populism and defend liberal democracy. An original and essential book which will undoubtedly stimulate vigorous debate.
Populism. --- Direct democracy. --- Identity politics. --- Protectionism.
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A l'heure où Louis XIV régnait en monarque de droit divin sur la France, les citoyens de la République voisine de Genève votaient pas moins de deux fois l'an pour élire lerus principaux magistrats. Mais ils votaient pour rien, ou presque, puisque c'étaient quasiment toujours les mêmes qui étaient élus. Alors, en 1691, les Genevois se dressèrent contre la dérive oligarchique de leur régime et menacèrent de "faire sauter les vieux". Après avoir obtenu l'introduction du vote par billet dans un isoloir, une grande première en Europe pour une assemblée populaire, ils défendirent en 1707 un modèle politique alternatif de démocratie directe. Si ces idées qui inspireront J.-J. Rousseau dans Du contrat social et Condorcet durant la Révolution française furent en France rapidement oubliées, elles trouvèrent en Suisse un terrain fertile qui les vit bientôt prospérer.
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Referendum. --- Ballot initiatives --- Ballot measures --- Initiative and referendum --- Initiatives, Ballot --- Propositions (Referendum) --- Referenda --- Referendums --- Democracy --- Elections --- Representative government and representation --- Direct democracy --- Plebiscite
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Le constat d'une démocratie française à bout de souffle conduit à des revendications récurrentes pour une plus grande participation du citoyen à la confection de la loi. Si les idées permettant une telle contribution du citoyen aux affaires publiques ne manquent pas, leur mise en pratique n'est pas aisée car elle ne peut se faire sans un bouleversement des conceptions traditionnelles du régime représentatif. Le droit constitutionnel fournit un prisme d'analyse pertinent de ces bouleversements. Le dialogue entre chercheurs mais aussi avec les acteurs de cette reconfiguration apparaît comme essentiel à l'appréhension des enjeux qui y sont relatifs.
Processus législatif --- Participation politique --- Droit constitutionnel --- Processus législatif --- Démocratie participative --- Legislative power --- Pouvoir législatif --- Political participation --- Constitutional law --- Deliberative democracy --- Démocratie délibérative --- Direct democracy --- Démocratie directe
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"With the rise of direct-democratic instruments, the relationship between popular sovereignty and the rule of law is set to become one of the defining political issues of our time. This important and timely book provides an in-depth analysis of the limits imposed on referendums and citizens' initiatives, as well as of systems of reviewing compliance with these limits, in 11 European states. Chapters explore and lay the scientific basis for answering crucial questions such as 'Where should the legal limits of direct democracy be drawn?' and 'Who should review compliance with these limits?' Providing a comparative analysis of the different issues in the selected countries, the book draws out key similarities and differences, as well as an assessment of the law and the practice at national levels when judged against the international standards contained in the Venice Commission's Guidelines on the Holding of Referendums. Presenting an up-to-date analysis of the relationship between popular sovereignty and the rule of law, The Legal Limits of Direct Democracy will be a key resource for scholars and students in comparative and constitutional law and political science. It will also be beneficial to policy-makers and practitioners in parliaments, governments and election commissions, and experts working for international organisations"--
Direct democracy --- Direct legislation --- Democracy --- Referendum --- Constitutional law --- Constitutional limitations --- Constitutionalism --- Constitutions --- Limitations, Constitutional --- Public law --- Administrative law --- Ballot initiatives --- Ballot measures --- Initiative and referendum --- Initiatives, Ballot --- Propositions (Referendum) --- Referenda --- Referendums --- Elections --- Representative government and representation --- Plebiscite --- Interpretation and construction --- direct democracy --- referendum --- citizens' initiative --- legal limits --- europe --- rule of law --- Europe. --- Council of Europe countries --- Eastern Hemisphere --- Eurasia
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Akklamation, Okkupation und Verantwortungsflucht - Ratsreferenden genießen als Top-down-Verfahren in der lokalen Politikforschung einen zweifelhaften Ruf. Nils Arne Brockmann unternimmt nun erstmalig eine empirisch-systematische Erforschung des direktdemokratischen Entscheidungsinstruments: Anhand vergleichender Fallstudien in vier Städten untersucht er die vielfältigen Initiierungsgründe und Akteurskonstellationen von Ratsreferenden. Er hinterfragt dabei ihre im Vergleich zu Bürgerreferenden negative Rezeption und entwickelt eine Analyseheuristik, die auch auf Top-down-Referenden anderer politischer Ebenen übertragbar ist.
Direkte Demokratie; Referendum; Volksabstimmung; Politik; Kommunalpolitik; Gemeinderat; Gesellschaft; Demokratie; Politics; Politisches System; Politikwissenschaft; Direct Democracy; Local Affairs; Community Council; Society; Democracy; Political System; Political Science --- Community Council. --- Democracy. --- Local Affairs. --- Political Science. --- Political System. --- Politics. --- Referendum. --- Society.
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Akklamation, Okkupation und Verantwortungsflucht - Ratsreferenden genießen als Top-down-Verfahren in der lokalen Politikforschung einen zweifelhaften Ruf. Nils Arne Brockmann unternimmt nun erstmalig eine empirisch-systematische Erforschung des direktdemokratischen Entscheidungsinstruments: Anhand vergleichender Fallstudien in vier Städten untersucht er die vielfältigen Initiierungsgründe und Akteurskonstellationen von Ratsreferenden. Er hinterfragt dabei ihre im Vergleich zu Bürgerreferenden negative Rezeption und entwickelt eine Analyseheuristik, die auch auf Top-down-Referenden anderer politischer Ebenen übertragbar ist.
Direkte Demokratie; Referendum; Volksabstimmung; Politik; Kommunalpolitik; Gemeinderat; Gesellschaft; Demokratie; Politics; Politisches System; Politikwissenschaft; Direct Democracy; Local Affairs; Community Council; Society; Democracy; Political System; Political Science --- Community Council. --- Democracy. --- Local Affairs. --- Political Science. --- Political System. --- Politics. --- Referendum. --- Society.
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