Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Werken met Professionele Leergemeenschappen (zoals datateams en Lessen Study) is een mooie manier om aan schoolontwikkeling te werken.Echter, het blijkt voor dit type van professionalisering een uitdaging te zijn om duurzame onderwijsverbetering te realiseren. Na een eerste enthousiaste periode daalt het animo en verdwijnt deze vorm van professioneel leren weer naar de achtergrond.In een serie schoolportretten brengen de onderzoekers en auteurs van dit boek in kaart welke factoren bijdragen aan de duurzaamheid van professionele leergemeenschappen. Hiervoor deden zij onder andere intensieve observaties en namen interviews af bij 15 meest invloedrijke leden van scholen. Een belangrijke conclusie van dit boek is dat schoolleiderschap ertoe doet en het biedt praktische tips voor schoolleiders om de belangrijkste lessen te vertalen naar de eigen schoolcontext.Dit boek kwam tot stand als onderdeel van een door NRO gesubsidieerd project ?De rol van schoolleiderschap bij duurzame onderwijsverbetering?.https://www.uitgeverijphronese.nl/?p=974
Professionele leergemeenschap --- Schoolontwikkeling --- Schoolleider --- Professionalisering --- Leraar --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsontwikkeling --- Onderwijsonderzoek
Choose an application
De kwaliteit van het onderwijs is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de leraren. Hun professionaliteit, gedeelde verantwoordelijkheid voor het leerproces van leerlingen en onderlinge samenwerking bepalen in hoge mate de leeropbrengsten.Als je wilt dat alle leerlingen in de school op het hoogst mogelijke niveau leren, dan kun je de verantwoordelijkheid daarvoor niet bij een individuele leraar leggen. Dan is het van belang dat leraren met elkaar antwoorden zoeken op vragen als: Wat zijn de beste onderwijspraktijken? Wat bevordert het leerproces? Hoe laten we alle leerlingen beter leren, ongeacht hun capaciteiten? In een professionele leergemeenschap (PLG) onderzoeken ze dit samen.Hoe zo'n PLG functioneert, beschrijft Richard DuFour in dit handboek voor professionele leergemeenschappen. Met duidelijke voorbeelden en een theoretische onderbouwing geeft hij aan hoe je PLG's vormt en wat ze concreet kunnen doen. Want alleen door te doen, kun je dit leren, zegt DuFour. Laat leraren dus samen leren en zorg daarbij voor de juiste focus, cultuur en resultaatgerichtheid. De werkbladen en teamopdrachten uit dit boek helpen daarbij.De ontwikkeling van de school tot een professionele leergemeenschap is geen nieuw project of de zoveelste vernieuwing. Het is een verandering die de cultuur en de structuur van de school fundamenteel raakt. Samen leren in een PLG is een complex, maar uitdagend proces dat zeker zijn vruchten zal afwerpen!https://shop.bazalt.nl/plg-leraren-leren-samen
Professionele leergemeenschap --- Onderwijs --- Schoolontwikkeling --- Leraar --- Professionalisering --- Schoolteam --- Lerende organisatie
Choose an application
Een leraar met een sterke en zelfbewuste professionele identiteit is een leraar die nadenkt over wat hij vindt, voelt, denkt, doet, kan en wenst. Deze gedachten toetst hij aan andere inzichten en die nieuw verworven inzichten past hij toe in zijn onderwijs. Zijn identiteit, en daarmee zijn eigen kleur, schemert door in de verhalen die hij schrijft over een gebeurtenis in de klas, op het schoolplein, met ouders of met collega's.Dit boek geeft veel voorbeelden van zulke verhalen. Ze vormen een onuitputtelijke bron van inzicht in de ontwikkeling van de professionele identiteit voor de (aanstaande) leraar zelf, maar ook voor lerarenopleiders of collega's.Het boek is opgebouwd rond drie secties: narratieve reflectie, professionele identiteit en taalstimulering. Onderzoekers van het lectoraat Narratieve Professionele Identiteit van Hogeschool KPZ in Zwolle geven vanuit verschillende perspectieven handvatten om de professionele identiteit te versterken.https://gompel-svacina.eu/product/een-leraar-met-een-eigen-kleur-ontwikkeling-van-professionele-identiteit/
onderwijs --- Leraren ; professionalisering --- Teacher education. Teacher's profession --- professionaliteit --- Leraar --- Professionalisering --- Beginnende leraar --- Identiteit --- Professionele identiteit --- Leerkrachten --- Beroepsprofiel
Choose an application
Goed coachen is net als zwemmen. Je kunt het alleen leren door het vaak te doen en het gedemonstreerd te krijgen. Dit boek is geschreven voor coaches die hun vak professioneel ter hand willen nemen. Het verdiept het coachingsvak zelf ? wat maakt je een goede coach en waar liggen de kansen om een nog betere coach te worden? De acht kerncompetenties voor coaches staan centraal, de gouden standaard, uitgewerkt door de International Coaching Federation (ICF). 1. Geeft blijk van ethische praktijkuitoefening2. Belichaamt een coaching mindset3. Maakt en handhaaft overeenkomsten4. Cultiveert vertrouwen en veiligheid5. Bijft present6. Luistert actief7. Bevordert bewustwording8. Faciliteert de groei van de cliëntDeze bieden een zeer geschikte structuur om jezelf als coach te blijven ontwikkelen. Per hoofdstuk wordt een competentie uitgelicht, waarin state-of-the-art coachtheorie wordt verwerkt en kunde en zelfinzicht worden vergroot. Voor elke competentie zijn indicatoren geformuleerd die een uitstekende ingang bieden tot oefenen. De lezer krijgt zowel praktische handvatten aangereikt als dieper inzicht in de betekenis en achtergrond van de beschreven competenties. Beginnende én gevorderde coaches die hun vak als een ontwikkelingsweg zien, vinden in dit boek een schat aan inspiratie waarmee ze professioneel kunnen blijven groeien. Het ICF-competentiemodel is in de afgelopen jaren grondig getoetst aan de huidige internationale beroepspraktijk en als resultaat daarvan gaat er vanaf 2021 een geüpdatete versie in werking: het bestaat nu uit acht in plaats van elf competenties. Daarnaast is de structuur vereenvoudigd, het taalgebruik aangepast en is er hier en daar iets toegevoegd of de nadruk anders gelegd. In deze herziene editie wordt deze nieuwe competentie-indeling gevolgd. Er is een nieuw hoofdstuk gewijd aan de nieuwe competentie over de coaching mindset. https://www.standaardboekhandel.be/p/de-8-coachcompetenties-9789024444045
Coaching --- Managementtechnieken --- Competenties --- Professionalisering --- Luisteren --- Vragen stellen --- Competentie --- Gedrag --- Coaching Coaching --- 000.0 --- 366.41
Choose an application
Coaching is een professie. Iedere coach ontwikkelt zijn eigen vorm, stijl en werkwijze en geeft daarmee kleur aan de begrippen die centraal staan in het vak: authenticiteit, zelfsturing en eigenaarschap. Coaching roept een waaier aan associaties op.Bij een rondgang langs twaalf professionals die coaching in Nederland mede hebben vormgegeven, zijn de vragen steeds hetzelfde: welke invalshoek is voor jou belangrijk? Wat is voor jou de kern van coaching en hoe heb jij het vak kleur gegeven?Het resultaat is een caleidoscopisch perspectief op coaching en leren. De combinatie van theorie, praktijk en verwerkingsopdrachten maakt dit boek belangrijk voor iedereen die zich in het vak wil verdiepen en bekwamen: opleiders, onderzoekers, coaches, supervisoren, begeleiders van leer- en ontwikkelprocessen, bestuurders en opdrachtgevers. En voor iedereen die ?gewoon? nieuwsgierig is naar het fenomeen coaching.(https://www.managementboek.nl/boek/9789024434749/kleuren-in-coaching-tanja-odijk)
Coaching Coaching --- Didactic strategies --- Organization theory --- arbeidssociologie --- teamwork --- coaching --- leidinggeven --- organisatiepsychologie --- Coaching --- Teambegeleiding --- Professionalisering --- Organisatiemanagement
Choose an application
Aanslagen door terroristen, kinderen in strijdgebieden of 'falend' anti-radicaliseringsbeleid; de media staan er iedere dag vol mee. Maar wat betekent het eigenlijk om te werken met dit grillige fenomeen? Wie zijn de professionals die radicalisering en extremisme moeten voorkomen, wat zijn hun belangen, dilemma's en met welke risico's werken ze? 'De radicaliseringsindustrie' is een inleiding op een jonge en complexe beroepspraktijk. Op basis van onderzoek en jarenlange praktijkervaring laat de auteur zien wat er speelt en wat er nodig is: van pionieren naar professionaliseren. Dit boek is bedoeld voor iedereen die werkt of gaat werken met radicalisering en zoekt naar antwoorden. Zoals eerstelijnsprofessionals en hun managers, studenten, opleiders, gemeenten, ministeries, politie, jeugd(zorg)organisaties maar ook journalisten, politici en wetenschappers. En iedereen die er wat van vindt.
Social policy and particular groups --- Criminology. Victimology --- Radicalisme --- Professionalisering --- Social problems --- Social welfare methods
Choose an application
Als het over taboes in onderwijs ging, stond het thema ?centrale toetsen? lange tijd steevast op nummer één. Het haalde niet altijd een diepgaand discours, want er waren te veel hardnekkige drempels om te overbruggen. Zo waren argumenten als het gevaar voor ?teaching to the test?, ?momentopnames? en ?staatspedagogiek? veelgehoorde argumenten om centrale toetsen in te voeren.Met dit themanummer wil de redactie van ?Beleid voeren in het onderwijs? bijdragen aan het debat in de aanloop van het gebruik van Vlaamse, gevalideerde, gestandaardiseerde en genormeerde toetsen. Het themanummer wil niet polemiseren of sturend opiniëren, maar elementen en stemmen in het debat brengen en daar waar mogelijk onderbouwde antwoorden geven op de eerder vermelde drempels in de discussie.We vertrekken van de vraag: ?Waar willen en kunnen we naartoe met de inbreng van Vlaamse toetsen in de evaluatiepraktijk??. Voor antwoorden op deze vraag konden we een beroep doen op enkele experten en op stemmen van het onderwijsveld zelf.https://www.politeia.be/nl/publicaties/286674-vlaamse+toetsen
Onderwijs --- Vlaanderen --- Evaluatie --- Centraal examen --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Leraren ; professionalisering --- Didactiek --- evaluatie --- evaluatietechnieken
Choose an application
Goed onderwijs bestaat in veel Nederlandse scholen. Goed genoeg onderwijs bestaat niet. De niveaus van de leerlingen verminderen in internationaal perspectief, de ongelijke kansen vormen een open wond en de leesprestaties zijn in landenvergelijkingen abominabel. Verbeteren van de school is geen optie, maar een opgave, telkens weer. De onderwijsinspectie stelt dat scholen met een uitgesproken visie zich hier positief onderscheiden. Weten waar je als school naartoe wilt, beschikken over een onderwijsvisie, is onontbeerlijk. Dit boek geeft daarvoor een praktische voorzet en biedt antwoorden op vragen als:• Wat is een onderwijsvisie?• Hoe kun je een goede onderwijsvisie voor je school ontwikkelen?• Wat helpt om een visie vitaal te maken en te vertalen in concreet handelen in school?Luc Greven over een vitale visie: “Visies op onderwijs zijn inhoudelijk vaak modegevoelig. Nu is ’eigenaarschap van leerlingen’ ernstig in de mode, eerder al ’het ontwikkelen van talenten’ en nog wat eerder ’het kind centraal’. Maar daar gaat dit boek niet over. Het behandelt minder die inhoud, als wel de vorming van de visie en de vertaling ervan in dagelijks handelen. Over hoe een visie overal in school vitaal kan worden en onderdeel van de onderwijspraktijk.”Een vitale visie voor school is inspirerend voor schoolleiders, intern begeleiders, schoolbestuurders en begeleiders van scholen die ondersteuning bij de ontwikkeling en realisatie van een visie willen. Het is deels handboek, deels stappenplan, maar vooral een portfolio met voorzetten en uitdagingen om in je school met visie aan de slag te gaan. Morgen!
School management --- schoolbeleid --- Onderwijs --- Onderwijsfilosofie --- Schoolmanagement --- Schoolleider --- Onderwijsvernieuwing --- Schoolontwikkeling --- Kwaliteitszorg --- Lerende organisatie --- Professionalisering --- onderwijsstrategieën
Choose an application
Zorgt voor efficiëntere tijdsbesteding in de lesWat heeft James Bond met onderwijs te maken?Hoe krijg je een neus voor sterke doelen?Waarom is groeien in leren belangrijker dan presteren?Je werk als leraar is oneindig interessant en vaak oneindig omvangrijk. Enerzijds wil je dat je leerlingen duurzaam leren en zo goed mogelijk je doelen bereiken. Anderzijds wil je de zelfsturende vaardigheden van je leerlingen stimuleren en een goed zicht krijgen op waar ze staan in hun leren. Wat gebeurt er als je die noodzakelijke bouwstenen op unieke wijze vermengt? Dan krijg je De O van onderwijs.De O van onderwijs brengt je via de praktijk tot krachtiger lesgeven en evalueren. Je leert op voorhand na te denken over wat je leerlingen wilt leren en op welke manier je dat zichtbaar maakt en begeleidt. Dit kleurrijke werkboek brengt je dichter bij je leerlingen, leert je kritisch kijken naar feedback- en evaluatievormen en helpt je de doelen effectiever te realiseren.https://www.lannoocampus.be/nl/de-o-van-onderwijs
Lesgeven --- Evalueren --- Evaluatievormen --- Feedback --- 371.39 --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Leraren ; professionalisering --- 371.26 --- Didactic strategies --- Didactics --- Educational sciences --- onderwijs --- evaluatie (onderwijs) --- Didactiek --- Evaluatie --- Toetsen --- Evalueren. --- Secundair onderwijs --- Didactiek. --- Onderwijs --- Formatieve evaluatie --- Leraar --- Professionalisering --- lesgeven --- evalueren --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijsbegeleiding
Choose an application
Naar onderwijs wordt veel onderzoek gedaan, maar de inzichten hieruit weten de praktijk moeilijk te bereiken. De pedagogiek is een wetenschap die hierbij kan helpen. Ze kan het beste gekarakteriseerd worden als een handelingswetenschap ? een wetenschap van en voor het handelen ?, en in het bijzonder een betrokken handelingswetenschap. De pedagogiek is erop uit om ?dienstbaar inzicht? te ontwikkelen voor het handelen in de opvoedings- en onderwijspraktijk. De aandacht is daarbij allereerst gericht op het handelen van leraren en opvoeders, en het gaat daarbij zowel om vragen over het ?hoe? als om vragen over het ?waartoe?. In deze bundel verkennen diverse lectoren en leraren vanuit verschillende invalshoeken en aan de hand van concrete voorbeelden hoe pedagogische inzichten over de onderwijspraktijk dienstbaar kunnen zijn aan die praktijk. Daarbij gaat het vooral om de vraag wat vruchtbare manieren zijn om de relatie tussen onderzoek en praktijk zo goed mogelijk tot stand te brengen en in stand te houden. Daarbij tonen de bijdragen onder andere dat als onderzoek dienstbaar wil zijn aan de onderwijspraktijk, men er rekening mee moet houden dat onderwijs geen kwestie is van de inzet van al dan niet effectieve interventies, maar dat onderwijsprocessen complexe, communicatieve processen zijn die beogen de vorming van leerlingen op gang te brengen. Gert Biesta is als hoogleraar werkzaam bij de National University of Ireland, Maynooth en de University of Edinburgh. Hij bekleedde van 2016 tot 2020 de nivoz-leerstoel voor de pedagogische dimensies van onderwijs aan de Universiteit voor Humanistiek in Utrecht. Zijn werk verscheen tot nu toe in twintig talen. Maartje Janssens is wetenschappelijk medewerker bij Stichting NIVOZ, waar ze onder meer de lectorenkring coördineert.Dr. A. Schipper MAEen belangwekkende bundel opstellen, onder redactie van de onderwijskundige en internationaal befaamde hoogleraar, en de wetenschappelijk medewerker bij Stichting NIVOZ, waarin de pedagogiek (weer) wordt getypeerd als een echte handelingswetenschap. Een wetenschap van en voor het handelen in de opvoedings- en onderwijspraktijk. Een keur aan docenten en lectoren verkent in de bundel hoe deze dienstbaarheid aan de praktijk inhoud en vorm kan krijgen. Aansprekend is de zienswijze in de bundel dat onderwijs geen kwestie is van al dan niet bewezen effectieve interventies (zoals OCW dat nu met het Nationaal Programma Onderwijs doet om corona-achterstanden te bestrijden), maar complexe, communicatieve processen die de vorming van leerlingen op gang beogen te brengen. Verplichte kost dus voor iedereen die in en voor het onderwijs werkt, van leraren en pedagogen tot bestuurders, ambtenaren, politici en ministers. Het boek is voorzien van uitgebreide literatuuropgaven en personalia van de auteurs.© NBD Biblion
Research on teaching --- lerarenberoep --- pedagogiek --- onderwijsonderzoek --- Onderzoek --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsinnovatie --- 432 --- Theoretische opvoedkunde --- Pedagogie --- Actieonderzoek --- Onderwijs --- Onderzoek (wetenschap) --- Handelen --- Professionalisering --- Opvoeding
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|