Narrow your search

Library

ULB (7)

ULiège (7)

UCLouvain (5)

VUB (3)

KU Leuven (2)

UAntwerpen (2)

UGent (2)

KBR (1)

LUCA School of Arts (1)

Odisee (1)

More...

Resource type

book (12)


Language

English (7)

French (5)


Year
From To Submit

2021 (12)

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Cinéma opérateur poétique : [actes du colloque éponyme tenu à l'Université Côte d’Azur et la Cinémathèque de Nice du 16 au18 décembre 2020]
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9782343238951 2343238952 Year: 2021 Publisher: Paris : L'Harmattan,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aux XXe et XXIe siècles, qu'est-ce que le cinéma fait à la poésie ? En quoi peut-on dire que les poètes modernes et contemporains, dans leurs processus créateurs, sont profondément marqués par le cinéma ? Inversement, les cinéastes sont-ils nourris de poésie, de son attention au travail de concordance et d'écart entre forme et sens, et aux effets de signification qui peuvent en surgir ? Cinéma et poésie, ces arts atteignent notre foi dogmatique dans les catégories, les règnes, les genres, au moyen desquels nous avons compartimenté la vie. Comment ne pas comprendre alors que le cinéma et la poésie possèdent ce potentiel d'effraction, voire de résistance, non seulement en acte mais aussi par rapport à un certain type de pensée ? Ce titre Cinéma opérateur poétique relève, d'emblée, d'un désir de réfléchir les choses différemment, de façon « inséparée », dans la porosité d'une pensée qui fait lien. Il porte aussi son attention sur les genres hybrides nés de la rencontre des deux arts. Les pistes ouvertes lors de ce colloque font ainsi naître l'idée que, si le cinéma est bien cet « opérateur poétique », la poésie est également, dans une sorte de vision en miroir, une opératrice d'images cinématographiques


Book
Knowing it when you see it : Henry James-cinema
Author:
ISBN: 1438482787 9781438482781 9781438482774 1438482779 Year: 2021 Publisher: Albany, New York State : State University of New York Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Lively analysis of how Henry James's fiction anticipates later filmmakers' concerns with what we can see and what we can know"--


Book
The long century's long shadow : Weimar cinema and the romantic modern
Author:
ISBN: 9781487526962 1487526970 1487526962 Year: 2021 Publisher: Toronto : University of Toronto Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"The Long Century's Long Shadow approaches German Romanticism and Weimar cinema as continuous developments, enlisting both in a narrative of reciprocal illumination. The author investigates different moments and media as connected phenomena, situated at alternate ends of the "long nineteenth century" but joined by their mutual rejection of the neo-classical aesthetic standard of placid and weightless poise in numerous media, including film, painting, sculpture, prose, poetry, and dance. Connecting Weimar filmmaking to Romantic thought and practice, Kenneth S. Calhoon offers a non-technological, aesthetic genealogy of cinema. He focuses on well-known literary and artistic works, including films such as Nosferatu, Metropolis, Frankenstein, and Fantasia; the writings of Conrad, Kafka, Goethe, and Novalis; and the paintings of Caspar David Friedrich, one of the leading artists of German Romanticism. With an eye to the modernism of which Weimar filmmaking was a part, The Long Century's Long Shadow employs the Romantic landscape in poetry and painting as a mirror in which to regard cinema."--


Book
Un cinéma en quête de poésie
Author:
ISBN: 9782874498572 2874498572 Year: 2021 Publisher: Bruxelles ; Paris : Les impressions nouvelles,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Des contributeurs cherchent à définir le cinéma poétique. Il peut s'agir d'un film à l'ambiance unique, investi de valeurs transcendantes, comme d'une oeuvre sur la poésie ou sur les poètes. Ce dernier cas soulève la question de l'intégration de l'injonction lyrique au dispositif formel. Les cinéastes analysés incluent M. Carné, A. Tarkovski, J.-L. Godard, A. Varda, R. Ruiz et B. Tarr. ©Electre 2021 Poétiques, lyriques, riches en rimes visuelles : de telles expressions ne sont pas rares sous la plumé des critiques, pour désigner des films aussi différents que ceux de Malick, de Jarmusch ou de Miyazaki. Si la poésie comme genre littéraire n'occupe qu'une place infime dans les lectures de nos contemporains, elle n'a visiblement pas disparu du langage commun, où son dérivé, l'adjectif "poétique", est souvent utilisé à propos du cinéma.Mais à quoi renvoie alors cette catégorie aux contours flous ? Associant chercheurs en cinéma et en littérature, ce volume entend mener l'enquête sur cette quête de poésie au cinéma. Adoptant une démarche non normative, il s'interroge sur les formes et les significations du poétique au cinéma mais aussi sur la manière dont il peut informer les représentations filmiques des poètes et de la poésie.


Book
The history of American literature on film
Author:
ISBN: 9781501390753 9781628923735 1501390759 Year: 2021 Publisher: New York: Bloomsbury,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

From William Dickson's Rip Van Winkle films (1896) to Baz Luhrmann's big-budget production of The Great Gatsby (2013) and beyond, cinematic adaptations of American literature participate in a rich and fascinating history. Unlike previous studies of American literature and film, which emphasize particular authors like Edith Wharton and Nathaniel Hawthorne, particular texts like Moby-Dick, particular literary periods like the American Renaissance, or particular genres like the novel, this volume considers the multiple functions of filmed American literature as a cinematic genre in its own right-one that reflects the specific political and aesthetic priorities of different national and historical cinemas even as it plays a decisive role in defining American literature for a global audience.


Book
The last word : the Hollywood novel and the studio system
Author:
ISBN: 9780190944551 9780190944568 Year: 2021 Publisher: New York : Oxford University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The Last Word argues that the Hollywood novel opened up space for cultural critique of the film industry at a time when the industry lacked the capacity to critique itself. While the young studio system worked tirelessly to burnish its public image in the wake of celebrity scandal, several industry insiders wrote fiction to fill in what newspapers and fan magazines left out. Throughout the 1920s and 1930s, these novels aimed to expose the invisible machinery of classical Hollywood cinema, including not only the evolving artifice of the screen but also the promotional discourse that complemented it. As likeminded filmmakers in the 1940s and 1950s gradually brought the dark side of the industry to the screen, however, the Hollywood novel found itself struggling to live up to its original promise of delivering the unfilmable. By the 1960s, desperate to remain relevant, the genre had devolved into little more than erotic fantasy of movie stars behind closed doors, perhaps the only thing the public couldn't already find elsewhere. Still, given their unique ability to speak beyond the institutional restraints of their time, these earlier works offer a window into the industry's dynamic creation and re-creation of itself in the public imagination.


Book
Dictionnaire des figures du 7e art d'origine littéraire
Author:
ISBN: 9782406108078 2406108074 9782406108061 2406108066 Year: 2021 Volume: 6 Publisher: Paris : Classiques Garnier,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Les articles de ce dictionnaire étudient les personnages et les motifs littéraires qui sont les plus présents dans le cinéma mondial. Des personnages et des motifs qui, n'ayant pas d'existence historique, sont les fondements de la réception de la littérature par le 7ᵉ art.


Book
The history of French literature on film
Authors: ---
ISBN: 9781501311840 9781501311819 9781501311826 9781501372407 1501311816 1501311824 1501311840 1501372408 Year: 2021 Publisher: London : Bloomsbury Academic,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"French novels, plays, poems and short stories, however temporally or culturally distant from us, continue to be incarnated and reincarnated on cinema screens across the world. From the silent films of Georges Méliès to the Hollywood production of Gustave Flaubert's Madame Bovary directed by Sophie Barthes, The History of French Literature on Film explores the key films, directors, and movements that have shaped the adaptation of works by French authors since the end of the 19th century. Across six chapters, Griffiths and Watts examine the factors that have driven this vibrant adaptive industry, as filmmakers have turned to literature in search of commercial profits, cultural legitimacy, and stories rich in dramatic potential. The volume also explains how the work of theorists from a variety of disciplines (literary theory, translation theory, adaptation theory), can help to deepen both our understanding and our appreciation of literary adaptation as a creative practice. Finally, this volume seeks to make clear that adaptation is never a simple transcription of an earlier literary work. It is always simultaneously an adaptation of the society and era for which it is created. Adaptations of French literature are thus not only valuable artistic artefacts in their own right, so too are they important historical documents which testify to the values and tastes of their own time."


Book
Casanova à l'écran
Authors: ---
ISBN: 9782753580497 2753580499 Year: 2021 Publisher: Paris : Presses universitaires de Rennes,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Entre 1918 et 2019, du Casanova hongrois d'Alfréd Deésy au Dernier amour de Benoît Jacquot, une trentaine d'œuvres cinématographiques ou télévisuelles ont porté le personnage de Casanova à l'écran. Certaines, célèbres (Comencini, Fellini, Scola...), en côtoient de plus discrètes, des films majeurs voisinent avec des productions aux qualités moins évidentes. Toutes éclairent néanmoins la place du Vénitien dans l'imaginaire des XXe et XXIe siècles, plus complexe que les clichés ne le laissent croire.Cet ouvrage s'interroge sur les fonctions imaginaires, politiques, culturelles de Casanova à l'écran, sur les similitudes et les écarts entre son Histoire de ma vie et les films, sur la manière dont le cinéma adapte ses mémoires ou s'en nourrit, sur l'insistance avec laquelle il revient depuis un siècle vers le personnage et l'écrivain. Si la valeur publicitaire de son nom propre est indéniable, elle n'explique pas tout : le cinéma rencontre et invente ainsi avec Casanova une figure de l'imaginaire européen aux multiples facettes, entre individu historique et archétype admiré ou honni, tantôt héros de l'instant, tantôt symbole du passage du temps historique et biologique, incarnation de la mise en spectacle du monde et du désir de vivre la multiplicité des possibilités de soi.


Book
Penser l'espace avec le cinéma et la littérature
Authors: ---
ISBN: 9781433176289 Year: 2021 Publisher: New York, NY : Peter Lang,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Les coéditeurs de cet ouvrage, Ludovic Cortade (New York University) et Guillaume Soulez (Sorbonne Nouvelle Paris 3), rassemblent un ensemble de contributions rédigées par des spécialistes de l'écrit et de l'écran permettant de penser l'écosystème forme par l'espace, le cinéma et la littérature. À partir des œuvres d'écrivains et réalisateurs, parmi lesquels Emile Zola, Alfred Jarry, Julien Gracq, Jacques Demy, Agnès Varda, Marguerite Duras, Ousmane Sembene ou Edouard Glissant, les problématiques abordées dans ce volume inscrivent l'esthétique de la forme et de la réception dans une stratigraphie de méthodes et de concepts associant la géocritique, la poétique, l'esthétique et la géopolitique. Les auteurs analysent l'espace et les métafictions géographiques, le transhumanisme, la critique de l'espace anthropocentre, la dimension scalaire de la réception et la signification politique et mémorielle des limites de la représentation de l'espace dans le cinéma et la littérature. Ils interrogent également l'espace à travers le prisme de l'hybridité transculturelle des formes, des récits et de l'esthétique de la réception, participant à la recherche de l'éthique du lieu commun par la parole et l'image partagées à l'ère de l'Anthropocène.

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by