Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Het Museum Mayer van den Bergh in Antwerpen is een huis vol kunst. Kunst die verwondert, intrigeert, beroert. Het museum is vandaag internationaal bekend als de thuishaven van de befaamde Dulle Griet van Pieter Bruegel de Oude. Voor Antwerpenaren is het museum vooral een goed bewaard geheim. Tegelijkertijd is er altijd de verbazing over hoe zoveel moois op één plek kon worden samengebracht. Wie heeft dit verzameld?00Het museum is een monument dat herinnert aan twee personen, Henriëtte van den Bergh (1838-1920) en Fritz Mayer van den Bergh (1858-1901). De gehele collectie werd bijeengebracht door Fritz, een man met een uitgesproken belangstelling voor de middeleeuwen en de renaissance. Na het vroegtijdige en onverwachte overlijden van Fritz op 4 mei 1901 was het zijn moeder, Henriëtte van den Bergh, die het museum voor zijn kunstwerken liet bouwen. Daarmee bewaarde zij deze uitzonderlijke collectie en slaagde ze er tegelijk in de herinnering aan haar zoon levendig te houden. Het museum opende zijn deuren in 1904.00Dit boek biedt een inkijk in de geschiedenis van het museum en zijn stichters. Het is gebaseerd op diepgaand onderzoek in het archief van het Museum Mayer van den Bergh, dat onder meer de rijke correspondentie van Fritz en Henriëtte en een uitgebreide fotocollectie bevat.00In vier hoofdstukken wordt ingegaan op de persoonlijkheden achter de verzameling, hun sociale achtergrond en netwerk, hun interesses en hun modus operandi.
Art --- art collections --- Bergh, van den, Henriëtte --- Mayer van den Bergh, Fritz --- Mayer van den Bergh Museum [Antwerp] --- collecting, Low countries --- museumgeschiedenis --- Museum Mayer van den Bergh (Antwerpen) --- geschiedenis --- kunstverzamelaar --- Mayer van den Bergh, Henriëtte
Choose an application
'Maisons d'art moderne : privéverzamelingen in België, 1945-1980' is the doctoral research of Tanguy Eeckhout (1981?2018, BE). Eeckhout takes the reader on a journey through the history of private art-collections in Belgium starting in the 1920?s. He describes two generations of art collectors: the post-war generation that made their collections publicly available and a second generation that made way for Belgium on the international art scene. This publication offers an exclusive look into the relationship between collectors and artists and highlights the influence of these private collectors on the development of public art institutions and the art press in Belgium. This publication is described by Rik Vannevel (Museum Dhondt-Dhaenens) as ?Not only ground-breaking research into private art collections in Belgium, but also a tribute for a passionate art researcher.? The research focuses on sixteen prominent Belgian private collections: Fernand Graindorge, Bertie & Gigi Urvater, Gustave Van Geluwe, Max Janlet, Bénédict & Alla Goldschmidt, Tony Herbert, Gustave Nellens, Maurits Naessens, Jules & Irma Dhondt-Dhaenens, Philippe Dotrement, Hubert & Marie-Thérèse Peeters, Roger & Hilda Matthys-Colle, Herman & Nicole Daled, Anton& Annick Herbert, Sylvio Perlstein and Charles & Jeanne Vandenhove. https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/maisons-dart-moderne
Art --- avant-garde --- private collections --- art collections --- anno 1940-1949 --- anno 1950-1959 --- anno 1960-1969 --- anno 1970-1979 --- anno 1980-1989 --- Belgium --- Kunstcollecties --- België --- Collections --- Collectors and collecting --- Biography --- 7.074 --- Kunstverzamelaars ; België --- Kunstverzamelingen ; België --- Kunstverzamelaars --- Art, Modern --- Kunstcollectie --- privécollecties --- moderne kunst --- 1945 - 1980 --- 20ste eeuw --- Hedendaagse kunst --- Kunstverzamelaar --- privécollecties. --- moderne kunst. --- 1945 - 1980. --- 20ste eeuw. --- België. --- private collections [object groupings]
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|