Narrow your search

Library

ULiège (7)

KU Leuven (6)

ULB (5)

Odisee (3)

Thomas More Kempen (3)

Thomas More Mechelen (3)

UCLL (3)

VIVES (3)

LUCA School of Arts (2)

UCLouvain (2)

More...

Resource type

book (12)


Language

French (7)

English (4)

Italian (1)


Year
From To Submit

2020 (12)

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Picabia et le cinéma
Author:
ISBN: 9782376280774 237628077X Year: 2020 Publisher: Paris, France Nouvelles Éditions Place

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Samuel Beckett and cinema
Author:
ISBN: 1474219284 1472533232 1472527372 Year: 2020 Publisher: London, England : London, England : Bloomsbury Academic, Bloomsbury Publishing,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 1936 Samuel Beckett wrote a letter to Sergei Eisenstein - the legendary director of such films as Battleship Potemkin - expressing his own desire to work in the lost tradition of silent film. Drawing on substantial archival material, this is the first book to examine comprehensively the full extent of Beckett's engagement with cinema and its influence on his work for stage and screen. Examining his writing on second wave modernist cinema, including the work of directors such as Eisenstein, Godard, Griffith and Bresson as well as performers such as Buster Keaton, Charlie Chaplin and Greta Garbo, the book reveals film art to be central to Beckett's modernist aesthetic. In this way, Beckett is revealed to be part of a wider modernist theatrical tradition that stood as an inheritor of early 20th century cinema, alongside Meyerhold, Brecht and Artaud.


Book
L'adaptation littéraire au cinéma
Author:
ISSN: 21115397 ISBN: 9782200625511 2200625510 Year: 2020 Publisher: Malakoff Armand Colin

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L'adaptation cinématographique des œuvres littéraires soulève des questions d'ordre technique et esthétique. C'est aussi une opération qui demeure problématique. S'appuyant sur la notion de travail, l'auteur interroge ce qui motive, dynamise ou contraint et limite les auteurs d'adaptation.


Book
Adapter un livre pour le cinéma et la télévision : de l'oeuvre originale au scénario : roman, théâtre, biographie, BD...
Author:
ISBN: 9782200627256 Year: 2020 Publisher: Malakoff : Armand Colin,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Les scénarios d'un grand nombre de films et de séries TV sont inspirés d'oeuvres écrites, romans, nouvelles, pièces de théâtre, biographies ou encore bandes dessinées. Réussir ces transpositions à l'écran requiert des qualités et des méthodes spécifiques. Faut-il être aussi fidèle que possible au texte d'origine ? Quels sont les impératifs à respecter ? Peut-on conserver l'ensemble des personnages ? Doit-on retrouver le contexte, le monde et l'époque du récit sur le grand ou le petit écran ? Rédigé par un spécialiste du sujet et illustré par des exemples variés de films et de séries TV, ce guide pratique vous apprend à adapter une oeuvre littéraire pour l'écran en analysant son contenu, son style et son ton, et en opérant des choix judicieux.


Book
Screening the novel : rediscovered American fiction in film
Author:
ISBN: 1474291635 9781474291637 9781474291620 1474291627 1474291643 Year: 2020 Publisher: London, England : London, England : Bloomsbury Academic, Bloomsbury Publishing,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Some of the most memorable movies of Hollywood's Golden Age were based on novels that never received the acclaim they deserved. No-one who saw Rod Steiger in The Pawnbroker could forget the actor's wrenching performance but does anyone remember the author of the book on which the film was based? The same can be said of Jane Fonda in They Shoot Horses, Don't They? , Greta Garbo in Susan Lenox , and Humphrey Bogart in The Treasure of the Sierra Madre . This book retrieves these novels and re-evaluates the careers of the eight neglected novelists whose works inspired eight different directors ? among them Stanley Kubrick, Sidney Lumet, John Huston and Sidney Pollack. Each chapter offers detailed analysis on both the original text and the resulting movie. Taken together, the double examination of novel and film raises some important questions about the nature and problems of cinematic adaptation."--


Book
Topor et le cinéma
Author:
ISBN: 9782376280750 2376280753 Year: 2020 Publisher: Paris, France Nouvelles Éditions Place

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Arti transitabili : letteratura e cinema
Author:
ISBN: 9788876678660 Year: 2020 Publisher: Roma : Franco Cesati Editore,


Book
Luchino Visconti entre Giovanni Verga et Gabriele d'Annunzio
Author:
ISBN: 9782840163626 Year: 2020 Publisher: Nanterre : Presses universitaires de Paris Nanterre,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Une étude de l'influence des lectures du réalisateur italien sur son travail cinématographique à travers l'analyse des oeuvres les plus marquantes de sa filmographie. L'accent est mis sur l'inspiration, frôlant parfois l'adaptation, de deux écrivains italiens majeurs, Giovanni Verga et Gabriele D'Annunzio, et sur la manière dont des références à leur travail traversent constamment ses films. ©Electre 2020 Luchino Visconti, metteur en scène de cinéma, de théâtre mais aussi d'opéra a été particulièrement influencé par la littérature de la fin du XIXe siècle et du début du XXe siècle. S'il reste, près de 50 ans après sa mort, l'esthète décadent, lecteur de Marcel Proust et de Thomas Mann, il n'en a pas moins été influencé par les oeuvres de deux autres écrivains, italiens ceux-là : Giovanni Verga et Gabriele D'Annunzio.Si leur notoriété est moins éclatante, ils ont, malgré tout, fortement marqué le parcours du réalisateur, qui adapta du premier I Malavoglia (son deuxième film) et du second L'Innocente (son dernier film). Cet ouvrage s'interroge sur l'ampleur de ces influences littéraires et sur les rapports entretenus par Visconti avec Verga et D'Annunzio à travers l'analyse de quatre de ses films : La terra trema, Roccoe i suoi fratelli, Vaghe stelle dell'Orsa...et L'innocente, dans lesquels leur empreinte est particulièrement prégnante.


Book
En cas de malheur, de Simenon à Autant-Lara (1956-1958) : essai de génétique scénaristique
Author:
ISBN: 9782600060462 Year: 2020 Publisher: Genève : Droz,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sorti dans les salles à une période charnière, le film En cas de malheur de Claude Autant-Lara (1958) fait ici l’objet d’une analyse approfondie qui porte à la fois sur l’écriture scénaristique, le contexte sociohistorique et les modalités de la transposition à l’écran du roman homonyme de Georges Simenon. Alain Boillat envisage les différentes variantes conçues par les scénaristes dans une perspective narratologique et d’étude des normes de genre. Ce faisant, il propose une méthodologie favorisant l’application au cinéma de la génétique des textes littéraires, et renouvelle plus largement l’étude du phénomène de l’adaptation. En discutant certains aspects du récit filmique (point de vue, flash-back, etc.), l’ouvrage montre combien le personnage ne peut être appréhendé au cinéma sans la prise en considération de la vedette qui l’incarne. Or En cas de malheur réunit les deux plus grandes stars qu’ait connues le cinéma français : d’un côté Brigitte Bardot, nouvelle icône de la féminité qui présage les bouleversements sociaux des années 1960, de l’autre Jean Gabin, associé à une image de la virilité issue des années 1930.


Book
American literature and immediacy : literary innovation and the emergence of photography, film, and television
Author:
ISBN: 110880019X 1108766633 1108487386 1108804810 Year: 2020 Publisher: Cambridge : Cambridge University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The search for immediacy, the desire to feel directly connected to people or events, has been a driving force in American literature and media culture for the past two centuries. This book offers the first in-depth study of literary immediacy effects. It shows how the heightened reality effects of photography, film, and television inspired American writers to create new literary forms that would enhance their readers' sense of immediate participation in the world. The study combines close readings of Emerson, Whitman, Stein, Dos Passos, Coover, Foster Wallace, and DeLillo with detailed considerations of visual media to open up a new perspective on literary innovation and the ongoing cultural quest for increased immediacy. It argues that we can better understand how American literature develops when we consider experiments with literary form not only in literary and cultural contexts but also in relation to the emergence of new media, their immediacy effects, and the larger changes in social life that they manifest and provoke.

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by