Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
(Produktform)Paperback / softback --- (Zielgruppe)Fachhochschul-/Hochschulausbildung --- (Zielgruppe)Fachpublikum/ Wissenschaft --- (Produktform (spezifisch))Paperback (DE) --- Deutschland --- Die Wohlgesinnten --- Frankreich --- Jonathan Littell --- Les Bienveillantes --- Nazi-Deutschland --- (VLB-WN)1559: Hardcover, Softcover / Geschichte/Kulturgeschichte --- History of Germany and Austria --- History of France --- anno 1800-1999 --- #KVHA:Letterkunde --- #KVHA:Literatuurgeschiedenis --- #KVHA:Oorlogsliteratuur --- #KVHA:Collaboratie --- #KVHA:Ideologie; Nazisme
Choose an application
Samenvatting thesis Bramien Bruyland Deze masterproef staat in het kader van de masteropleiding Meertalige Communicatie aan de K.U. Leuven, en omvat een kwalitatief onderzoek naar de succesfactoren van een toeristische website. De website in kwestie is de officiële toeristische website van Parijs ‘www.parisinfo.com’. De analyse van deze website bevat drie talen, namelijk de originele taal Frans, Engels en Nederlands. Het is een vergelijkende studie tussen deze drie versies zowel taalkundig, communicatie in de breedste zin zoals lay-out, gebruik van foto’s, coherentie in de huisstijl etc. Met specifieke aandacht voor het interculturele aspect van de website waarvan de gebruikte tijdsaanduidingen deel uitmaken. De opbouw van deze masterproef bestaat uit vier delen. Het eerste deel bestaat uit het theoretisch kaderen van bestaande onderzoeken over succesfactoren van toeristische bestemmingen. In het tweede deel wordt de gebruikte methode uitgelegd. Het derde deel beslaat het eigen onderzoek gelinkt aan de resultaten van de interviews met de respondenten. In het laatste deel van deze masterproef worden de belangrijkste bevindingen op een rijtje gezet en worden ook de beperkingen van het uitgevoerde onderzoek in kaart gebracht. Tot slot worden er ook suggesties voor mogelijk vervolgonderzoek geformuleerd.
Choose an application
De laatste jaren zijn er door de digitale revolutie heel wat veranderingen geweest, ook in de marketing. Content marketing is zeer populair, waarbij er relevante en waardevolle content voor een goed gedefinieerd doelpubliek gecreëerd wordt. Een van de meest belangrijke innovaties in de digitale revolutie is het Internet geweest, het heeft een grote invloed gehad op de verandering van het koopgedrag van de consumenten. Volgens sommigen is er zelfs een nieuwe generatie ontstaan: generatie C. De vraag rijst of marketing die nieuwe generatie op een andere manier dan het traditionele publiek moet bereiken. Wij spitsen ons toe op toerisme. Met deze masterproef in het kader van de Master Meertalige Communicatie aan de KU Leuven willen we onderzoeken of content marketing een goede strategie is om klanten tevreden te stellen en of die marketingstrategie de voorkeur heeft bij consumenten in de toeristische sector. Aan de hand van een kwalitatief onderzoek met diepte-interviews gaan we op zoek naar de percepties van internetgebruikers over content marketing en hun voorkeuren omtrent toeristische websites: verkiezen ze veeleer traditionele toeristische websites of content marketing websites? We kijken of de leeftijd, en meer bepaald de mate van connectiviteit, de resultaten beïnvloedt omdat de generatie C andere voorkeuren dan de traditionele consumenten heeft. Voor het onderzoek hebben we twee verschillende toeristische websites geselecteerd. De eerste website is die van het Kasteel van Blois die op content marketing gebaseerd is. De andere website is die van het Kasteel van Amboise en die past nog voornamelijk traditionele marketingprincipes toe. Die websites hebben we in mei-april 2017 aan twee verschillende doelgroepen voorgelegd. De eerste doelgroep waren tien mensen van 15-35 jaar (generatie C), de tweede doelgroep waren tien mensen van 45 - 65 jaar (het traditionele publiek). Alle participanten waren Franstalig, de interviews zijn ook in het Frans afgelegd. De analyse is aan de hand van thematische analyse gebeurd, daarbij hebben we het computerprogramma NVivo 11 gebruikt. De resultaten tonen aan dat de generatie C unaniem voor de toeristische website met content marketing kiest omwille van zijn moderne design en de gemakkelijke interactie via social media. Het traditionele publiek is veeleer verdeeld, maar onafhankelijk van de site die men verkiest, haalt men de kwaliteit van de inhoud, de navigatie en het visuele aspect als de doorslaggevende factoren aan.
Choose an application
Deze masterproef bevat een kwalitatief onderzoek naar de kwaliteit van de website van een toeristische stad in Europa, namelijk Londen. Aan de basis van het onderzoek ligt de officiële toeristische website van de stad, www.visitlondon.com, die werd geanalyseerd vanuit verschillende perspectieven. Het onderzoek bestaat uit een corpusanalyse aan de hand van tien succesfactoren, waarbij niet alleen aandacht werd besteed aan de kwaliteit van de website in het algemeen, maar ook aan de kwaliteit van de presentatie van de tijdsuitdrukkingen en aan de interculturele dimensie van de website. Daarnaast werd via semigestructureerde interviews gepeild naar de percepties van millennials over de kwaliteit van de website. Die percepties werden dan met de resultaten van de corpusanalyse vergeleken. De opbouw van deze masterproef bestaat uit vier grote onderdelen, waarvan het eerste het theoretisch kader is. De literatuurstudie bespreekt kort enkele basiskenmerken van de toeristische marketing en gaat daarna dieper in op de kwaliteit van toeristische websites en de evaluatie hiervan aan de hand van verschillende evaluatiecriteria. Daarnaast besteedt dit onderdeel ook aandacht aan de invloed van de interculturele dimensie van toeristische websites en het belang van lokalisatie, aan de presentatie van tijdsuitdrukkingen op toeristische websites en aan de kwalitatieve onderzoeksmethode. Het tweede onderdeel van deze masterproef is meer praktijkgericht en omvat een uitgebreide omschrijving van het onderzoek in kwestie. Het gaat in op de onderzoeksvragen en hypotheses, het corpus en de gehanteerde methodologie van zowel de corpusanalyse als de interviews. Het bevat daarnaast het analyseschema dat met het oog op het corpusonderzoek werd opgesteld op basis van het theoretisch kader. De resultaten van het uitgevoerde onderzoek vormen het derde belangrijke onderdeel van deze masterproef. Eerst wordt de analyse van het corpus aan de hand van tien succesfactoren in detail besproken, vergezeld van visueel bewijsmateriaal, vervolgens komen de resultaten van de interviews aan bod. Het vierde en laatste onderdeel vangt ten slotte aan met een discussie, waarin de resultaten aan de onderzoeksvragen gekoppeld worden. Wat betreft de corpusanalyse toont het onderzoek aan dat de kwaliteit van de website in het algemeen zeker aanvaardbaar is, maar ook dat er duidelijk nog ruimte voor verbetering is, zeker op gebied van de tijdsuitdrukkingen. De percepties van de millennials stemmen hier in grote mate mee overeen, op enkele details na. De conclusie herhaalt tot slot de belangrijkste bevindingen, om daarna af te sluiten met de beperkingen van het uitgevoerde onderzoek en suggesties voor vervolgonderzoek.
Choose an application
Deze masterproef omvat een kwalitatief onderzoek naar de waardering van de officiële toeristische website van Rome, de hoofdstad van Italië. Als eerst werd een theoretisch kader geïntroduceerd dat inzicht biedt in verschillende onderwerpen, namelijk: toerisme, cultuur, interculturaliteit, marketing voor toerstische bestemmingen, invloedsfactoren van de waardering van toeristische websites, webdesign, leesbaarheid, temporele uitdrukkingen, culturele toepassing, de typering van de culturele dimensie in het kader van toeristische websites en kwalitatief onderzoek. Voor het onderwerp “toerisme” werd er een definitie van gegeven. Daarnast werd er ook over communicatie gesproken, namelijk over de interculturele communicatie in de toeristische sector. Wat betreft het onderwerp “cultuur” werden er twee verschillende definities van gegeven. Deze tweede definitie werd verklaard aan de hand van de theorie van Hofstede over cultuur en culturele dimensies. Daarbij werd er ook aandacht besteed aan het belang van “stereotypen” in de toeristische sector, die vooral een negatieve invloed op de toeristische bestemmingen uitoefenen. Bovendien werden er een toeristensegmentatie en een beschrijving van de voorkeuren van Europese toeristen weergegeven. Voor het onderwerp “marketing voor toeristische bestemmingen” werd een definitie van marketing uitgelegd. Daarnaast werd het belang van internet en de sociale media in de toeristische sector verklaard. Vervolgens werden de verschillende invloedsfactoren van de waardering van toeristische websites naukeurig weergegeven. Voor de onderwerpen “webdesign” en “leesbaarheid” (de leesbaarheid kan ook als onderdeel van de webdesign worden gewaardeerd) werden de verschillende onderdelen uitgelegd, zoals bijvoorbeeld bruikbaarheid, toegankelijkheid, snelheid en interactiviteit. Voor het onderwerp “temporele uitdrukkingen” werd er een definitie van gegeven. Daarbij horen ook voorbeelden van problemen die daaruit voortvloeien. De “culturele toepassing” en de “typering van de culturele dimensie” hebben te maken met de adaptatie van toeristische websites aan de hand van cultuur op verschillende niveau’s. Het laatste onderwerp, namelijk het “kwalitatieve onderzoek”, werd in vier onderdelen verdeeld: de kwalitatieve aanpak, de verschillende soorten van interviews, de verschillende soorten van vragen en de verwerking van kwalitatieve gegevens. Als tweede werd de onderzoekscorpus beschreven en pas daarna werden de onderzoeksvragen en de daaropvolgende hypothesen verklaard. Als derde werd de onderzoekscorpus aan de hand van de literatuurstudie en de onderzoeksvragen geanalyseerd. Als vierde werd aandacht besteed aan de methodologie van het onderzoek, waarbij er de kenmerken van de deelnemers werden weergegeven. Daarnaast werden er ook de vragen van het formulier vermeld. Vervolgens werden de onderzoeksresultaten met hulp van daarbijhorende tabellen weergegeven. Op basis daarvan werden de conclusies getrokken en suggesties voor toekomstig onderzoek gegeven.
Choose an application
Op 22 maart 2016 werd België opgeschrikt door een dubbele aanslag. Rond acht uur in de ochtend gingen er twee bommen af in Brussels Airport, ongeveer een uur later een derde in de Brusselse metro. Dertig mensen lieten het leven en 300 mensen raakten gewond. Crisissituaties als deze vragen om efficiënte communicatie. Onderzoek toont aan dat sociale media daarbij strategische communicatiekanalen kunnen zijn, maar dat nog niet alle bedrijven erin slagen om ze in de crisiscommunicatiestrategie te integreren. Deze masterproef onderzoekt daarom in eerste instantie hoe sociale media effectief kunnen worden ingezet in tijden van crisis. De literatuur en praktijk benadrukken het belang van een aanwezigheid op sociale media voor en tijdens de crisis, en een snelle eerste reactie, liefst op het sociale medium waar de crisis het meest besproken is. Organisaties in crisis worden ook aangeraden om op sociale media naar hun stakeholders te luisteren en een dialoog met hen aan te gaan. Ze kunnen daarbij verschillende webcarestrategieën inzetten en doen er goed aan om een menselijke en beleefde toon te hanteren. Deze masterproef bespreekt verder nog enkele specifieke aanbevelingen die met name relevant zijn voor Twitter als crisiscommunicatiekanaal en actoren uit de luchtvaartindustrie. In het tweede deel van dit werk wordt met een inhoudsanalyse en een literatuuronderzoek teruggeblikt op hoe (in)effectief Brussels Airport Twitter heeft ingezet als communicatietool in de eerste week (22 maart 2016 – 29 maart 2016) na de beruchte aanslagen van 2016. De aanbevelingen uit het eerste deel vormen daarbij het uitgangspunt. De analyse toont aan dat Brussels Airport de aanbevelingen in grote lijnen heeft opgevolgd, en dat de crisiscommunicatie dus eerder effectief was. Ook de reacties van stakeholders wijzen in die richting. Toch zijn er nog enkele verbeterpunten, zoals de snelheid van de communicatie, het gebruik van multimedia en het personaliseren van berichten.
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|