Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Humanitaire organisaties streven naar een betere wereld en dat kunnen ze niet alleen. Om in de consumptiegeoriënteerde samenleving van vandaag een omvangrijk publiek te kunnen bereiken, zoeken ook non-profitorganisaties hun heil in marketinggeoriënteerde communicatiestrategieën. Eén van die communicatiestrategieën is het zogenoemde celebrity endorsement: het aangaan van een samenwerking met een persoonlijkheid die publieke bekendheid geniet. Het empirische onderzoek naar het gebruik van bekende gezichten in een non-profitcontext staat nog in de kinderschoenen. Deze masterproef wil hiertoe een bescheiden bijdrage leveren door op basis van bestaande Vlaamse sensibiliseringscampagnes het onderwerp van naderbij te onderzoeken. Het eerste gedeelte van deze masterproef bestaat uit een literatuurstudie. In een eerste paragraaf komen de principes van de sociale marketing aan bod, gevolgd door een korte studie van de belangrijkste persuasieve communicatiemodellen. Vervolgens wordt het gebruik van bekende gezichten in de marketing vanuit verschillende invalshoeken bestudeerd. Het tweede gedeelte bestaat uit een praktijkonderzoek. Om het gebruik van bekende gezichten in Vlaamse sensibiliseringscampagnes van naderbij te onderzoeken, werd een online enquêteonderzoek uitgevoerd. Op welke manier verschilt de impact van het gebruik van bekende gezichten in een sensibiliseringscampagne naargelang de doelgroep? En welke invloed oefent de congruentie tussen de bekende persoon en de sensibiliseringscampagne uit op de overtuigendheid van die campagne? Aan de hand van een enquêteonderzoek probeer ik op die vragen een antwoord te geven.
Choose an application
Deze masterproef situeert zich in het domein van de sociale marketing. Mijn onderzoek baseert zich op de snelheidscampagne van het Belgisch Instituut Voor Verkeersveiligheid (BIVV/IBSR). Die campagne wil de autobestuurder ervan overtuigen om trager te rijden. Er bestaan verschillende strategieën om een doelpubliek te overtuigen. De strategie die mij het meest interesseert is het gebruik van choquerende campagnes (“fear appeal”). Ik heb een onderzoek uitgevoerd in Vlaanderen en Wallonië met de volgende onderzoeksvragen: Hoe reageren twee van de drie Belgische gemeenschappen op choquerende voorlichting? Zijn er verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië? Zo ja, welke verschillen zijn er? Om die vragen te kunnen beantwoorden, heb ik een online-enquête afgenomen bij 325 Vlamingen en 305 Walen. Uit de resultaten blijkt dat Vlaanderen en Wallonië op een andere manier reageren op choquerende voorlichting. De verschillen zijn echter heel klein. Twee van de vier hypothesen zijn gedeeltelijk bevestigd. Bij de impliciete affiche is er geen verschil wat betreft shockeffect tussen jongeren en ouderen. Bij de expliciete affiche is er sprake van een verschil tussen mannen en vrouwen. Vrouwen vinden de expliciete affiche meer choquerend dan mannen. Uit mijn onderzoek blijkt verder nog dat Vlamingen aangeven sneller te rijden dan Walen. Ook zijn Walen sneller geneigd om trager te rijden na het zien van een expliciete affiche. In beide gemeenschappen zijn het de vrouwen die gaan vertragen en de mannen die hun gedrag niet aanpassen na blootstelling aan een persuasieve boodschap.
Choose an application
Naar aanleiding van de commotie die er in de media ontstaan is rond de publicatie van de brochure voor migranten Migreren naar Vlaanderen (Vlaamse Overheid, 2012), wordt er in deze meesterproef onderzocht of die brochure meer taalkundige strategieën bevat die een paternalistische houding aan de oppervlakte doen komen dan de Franstalige equivalent Vivre en Belgique (Fédération Wallonie-Bruxelles, 2012). Die taalkundige strategieën komen uit de werken van Dieltjens en Heynderickx (2001a ; 2001b ; 2003) evenals uit de werken van Garric en Léglise (2003 ; 2005). De literatuurstudie van deze meesterproef bevat enerzijds een theoretische schets rond het domein van de communicatie en anderzijds een theoretische schets rond het paternalisme. De brochures Migreren naar Vlaanderen en Vivre en Belgique zijn geanalyseerd aan de hand van acht taalkundige strategieën die een paternalistische houding naar de ontvangers toe uitdrukken. Die analyse is deels uitgevoerd aan de hand van TextSTAT en deels op een manuele manier. Na die individuele analyses worden de twee brochures met elkaar vergeleken om een zicht te krijgen op de gelijkenissen en de verschillen wat het gebruik van die taalkundige strategieën betreft. Uit de resultaten blijkt dat de brochure Migreren naar Vlaanderen meer taalkundige strategieën bevat die een paternalistische houding ten opzichte van de ontvangers uitdrukken dan de Franstalige brochure Vivre en Belgique.
Choose an application
Ons land kent drie officiële talen, Frans, Nederlands en Duits. Een goede kennis van de verschillende talen is noodzakelijk voor het professionele leven in België. Mijn professionele ambities bevinden zich in het onderwijs. Dit maakt dat ik zeer geïnteresseerd ben in onderwijs en leren. Vandaar is de keuze ontstaan om een onderzoek te voeren naar taalonderwijs, en meerbepaald de plaats van de grammatica Frans in het ASO in Vlaanderen. Mijn meesterproef bestaat uit een theoretisch en een praktisch deel. In het theoretisch deel geef ik een overzicht van het leerplan Frans van de 3de graad ASO. Vervolgens beschrijf ik waaruit een kwalitatief onderzoek bestaat. Daarna beschrijf ik hoe onderzoeksgegevens moeten verwerkt worden en ten slotte geef ik verschillende perspectieven van specialisten op taalvlak over de daling van de kennis grammatica Frans. Mijn onderzoeksvraag luidt als volgt: “Is er een daling van de kennis van grammatica Frans bij Vlaamse leerlingen van de derde graad ASO?” In het tweede deel van mijn meesterproef, het praktische deel, vraag ik naar de bevindingen van 10 leerkrachten Frans van de derde graad AS0 over de gestelde hypothese. Ik sluit mijn meesterproef af met een overzicht van de resultaten, samen met een interpretatie ervan. Ten slotte worden er nog suggesties gegeven voor verder onderzoek.
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|