Narrow your search
Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Leerkracht zijn : glossarium
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033491399 Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek presenteert de leerkracht als iemand die houdt van zijn of haar vak, in de brede betekenis. Het is precies in die liefdevolle verhouding tot het vak en de leerlingen dat zich het pedagogisch handelen van de leerkracht toont. De liefde voor het vak biedt de leerkracht een gelegenheid om interesse te wekken voor iets wat buiten de leefwereld van de leerlingen ligt. Het boek is opgevat als een lijst van woorden en beelden, een glossarium. Elk woord of beeld drukt een ervaring van het leerkracht-zijn uit. Het gaat telkens over unieke ervaringen die een liefdevolle verhouding tot het vak, de leerling en zichzelf meedelen.


Book
Didactisch referentiekader : handleiding bij de lesvoorbereiding
Author:
ISBN: 9789033489648 Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is bedoeld voor studenten in de lerarenopleiding, beginnende leraren en leraren die even terug willen naar de basis. Het biedt zowel een praktische handleiding bij het maken van de eerste lesvoorbereidingen, als een wetenschappelijk onderbouwd overzicht van de didactische theorie. Dankzij een vlotte schrijfstijl slaagt de auteur erin om soms complexe materie op een heel heldere manier herkenbaar te maken voor wie nieuw is in het vak en het vakgebied. Tegelijk is het boek een handleiding vol praktische tips om beginnende leraren een goede start te laten maken. 

De auteur demonstreert een doorleefd inzicht in de didactiek door een combinatie van jarenlange onderwijservaring en wetenschappelijk onderzoek in het domein. Het boek vertrekt vanuit een geactualiseerd didactisch referentiekader waarin de verschillende didactische componenten op een organische manier met elkaar verbonden worden. De minutieuze bespreking van die componenten is uniek in de zin dat geen enkel spanningsveld uit de weg gegaan wordt. Ze worden integendeel juist geduid. De auteur neemt zelf stelling in vanuit de verwachting dat het boek leraren en andere onderwijsbetrokkenen uitdaagt om voorbij het oppervlakkige na te denken over lesgeven en het resultaat daarvan onmiddellijk voor zichzelf ook te vertalen in praktische handelingen bij het ontwerpen van onderwijs.



Book
Wegwijs in het Vlaamse onderwijs : onderwijsorganisatie en -beleid in kaart gebracht
Authors: ---
ISBN: 9789030134794 Year: 2012 Publisher: Mechelen Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De nieuwe uitgave besteedt aandacht aan de nieuwste ontwikkelingen, zoals de verplichte taaltoets Nederlands voor kinderen in de derde kleuterklas die minder dan 220 halve dagen aanwezig zijn geweest, het nieuwe kwaliteitsdecreet en de vernieuwde doorlichting door de onderwijsinspectie, de invoering van het secundair-na-secundair onderwijs en het hoger beroepsonderwijs, de financiering van het hoger onderwijs&Het boek biedt nu ook tal van nuttige adressen en (e-mail)bronnen die de geïnteresseerde lezer kan gebruiken op zoek naar meer gedetailleerde informatie.Wegwijs in het Vlaamse onderwijs in het kort:"Inzicht in de structuur en werking van het Vlaamse onderwijs"Toelichting van de reglementering"Aandacht voor beginnende leerkrachtenHet onderwijs in Vlaanderen is zeer zeker goed georganiseerd, maar niet altijd even doorzichtig. De verantwoordelijkheid voor het algemene onderwijsbeleid ligt bij het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Daaronder bevinden zich verschillende niveaus: de onderwijsnetten, de scholengemeenschappen en individuele scholen. Aan elk van die niveaus zijn specifieke bevoegdheden toegekend. Wie in het onderwijs goed wil functioneren of aan het onderwijsbeleid wil deelnemen, kan maar best grondig inzicht hebben in de structuur en de werking ervan.Dit boek is opgevat als een wegwijzer. Na een algemeen overzicht van het Vlaamse onderwijssysteem, volgt in aparte delen een beschrijving van de onderwijsniveaus:"Basisonderwijs"Secundair onderwijs"Hoger onderwijs"Onderwijs voor leerlingen met speciale leerbehoeftenNet als andere werknemers zijn ook de personeelsleden in het onderwijs gebonden aan wetten en regels. Die reglementering wordt beknopt toegelicht.Wegwijs in het Vlaamse onderwijs heeft speciale aandacht voor leerkrachten in opleiding en beginnende leerkrachten. Op het einde van het boek is heel wat praktische informatie te vinden over solliciteren, vergoedingen, vakbonden en andere verenigingen, relevante tijdschriften ... Waar mogelijk is de informatie aangevuld met verwijzingen naar websites.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by