Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Paediatrics --- Psychiatry --- kinderpsychotherapie --- jeugdpsychotherapie
Choose an application
Dit boek gaat over de betekenis die het begrip 'respect' heeft bij adolescenten en hun omgeving. Wat respectvol is, heeft onder andere te maken met de regels die in een maatschappij gelden: wat respectvol is in de ene cultuur hoeft dat niet te zijn in de andere. Respect is ook een relationeel begrip: hoe gedragen mensen zich tegenover elkaar en tegenover de wereld waarin ze leven. Het begrip respect wordt belicht vanuit de volgende perspectieven: * het maatschappelijk perspectief in een steeds pluriformere wereld met snel veranderende gezags- en machtsverhoudingen; * het gezins- en systeemperspectief, de directe omgeving waarbinnen de jongere de betekenis van respect ontwikkelt; * ontwikkelings- en persoonlijkheidsstoornissen die het zelfgevoel betreffen en daarmee ook de beleving van het begrip respect raken; * de therapeutische context: de rol van respect in de relatie therapeut-clint en in de onderlinge relaties binnen de instelling. 'Adolescenten en respect' biedt vanuit psychotherapie Met adolescenten een breed overzicht van dit actuele thema voor allen die werken met jongeren Inhoudsopgave : 1. Respect en disrespect in de adolescentie Enkele psychoanalytische overwegingen 2. De ontwikkelingspsychopathologie van de borderline persoonlijkheidsstoornis en de theatrale persoonlijkheidsstoornissen: narcisme, kwetsbaarheid, vertrouwen en reciprociteit 3. Het digitale gevaar!? Over adolescenten en computers 4. Werken met gezinskrachten Groepsgezinstherapie bij psychische problemen 5. Multisystemic therapie - Doen wat nodig is 6. Een emotieregulatietraining voor adolescenten Naar een (h)erkenning van eigen keuzemogelijkheden 7. Respect voor wie? De kwaliteit van de rapportage pro-justitie 8. Van drie kanten bekeken De combinatie van verschillende behandelvormen bij adolescenten met persoonlijkheidsproblematiek 9. Respect in een tijd van sociale ongelijkheid 10. Effectmeting mt jongeren Psycho-fysieke oefeningen spreken adolescenten (anders) aan 11. Respect, identiteit en loyaliteit Een cultuur sensitieve benadering 12. Respect in het contact met de Turkse adolescent
Jeugdpsychotherapie. --- 607.2 --- adolescenten --- psychotherapie
Choose an application
In Psychotherapeutische ontmoetingen met een kleuter vertelt de auteur een verhaal over het verloop van de psychotherapie bij een vijfjarige jongen. Het is zijn bedoeling dat de lezer zich zo getrouw mogelijk een beeld kan vormen van wat er zo allemaal tijdens de onderneming van een dergelijk psychotherapeutisch avontuur kan plaatsgrijpen. Het verhaal is niet alleen bestemd voor ouders met kinderen die psychotherapie volgen, maar ook voor wie het hele psychotherapeutische gebeuren met kinderen argwanend van op een “veilige” afstand aanschouwt. Daarnaast kan het boek natuurlijk ter hand genomen worden door al wie zich door het vraagstuk van de kinderpsychotherapie aangesproken voelt. In het bijzonder richt de auteur zich tot jong aanstormend talent dat zich in deze boeiende materie verder wil bekwamen. Deze jonge mensen stellen hem al jarenlang onophoudelijk tijdens seminaries, lezingen of intervisies de vraag hoe je psychotherapeutisch of psychoanalytisch met kinderen kunt werken. Dit boek is een van zijn antwoorden. (Bron: covertekst)
Creatieve therapie. --- Emotionele stoornissen --- Kinderpsychotherapie. --- Kinderen. --- creatieve therapie --- psychotherapie --- Psychiatry --- casestudies (geneeskunde) --- kinderpsychotherapie --- Child psychotherapy --- kleuters --- spelen --- tekenen --- 416.3 --- 607.25 --- ontwikkelingspsychologie kinderen --- psychoanalyse --- speltherapie --- tekeningen --- Kleuter --- Psychotherapie met kinderen en adolescenten (kinderpsychotherapie) --- Kleuters --- Psychotherapie --- Spelen --- Tekenen --- S20090888.JPG --- Psychologie van de vrije kinderexpressie --- Jeugdpsychotherapie --- 615.8 --- 615.88 --- Speltherapie --- Kinderpsychotherapie --- Emotionele problemen --- Creatieve therapie --- Spel --- Emotioneel probleem --- kinderpsychotherapie. --- kleuters. --- ontwikkelingspsychologie kinderen. --- psychoanalyse. --- psychotherapie. --- spelen. --- speltherapie. --- tekenen. --- tekeningen. --- Psychologie van de vrije kinderexpressie. --- Jeugdpsychotherapie. --- 615.8. --- 615.88.
Choose an application
Hoe kunnen we kinderen en jongeren begrijpen? Wat te doen met hun gekraste ziel, bekraste armen, hun ontploffingen, ontembare emoties, hun apathische gedrag? Er is soms zoveel emotionele woekering en achtergebleven pijn, ondergesneeuwde gevoelens die we niet altijd zien. Vaak blijken kinderen veel kwetsbaarder dan op het eerste gezicht wordt gedacht. Zeker als de veilige grond onder hun voeten aan het verschuiven ging. Van onlust over kleine kwetsuren tot grote trauma's: dit boek gaat over wat kinderen en jongeren vandaag kan overkomen, hoe ze dat zelf beleven en vooral over de signalen die ze geven en die voor volwassenen niet altijd begrijpelijk zijn. Helen kan, mits wat geloof in hen én op voorwaarde dat er echt geluisterd wordt naar wat ze in hun eigen taal zeggen en tonen.In het boek vertelt psychotherapeute Lut Celie over de kinderen en jongeren die haar bijbleven. Over de kleine Warre, die 'nog liever dood' was omdat hij bij zijn overleden opa wilde zijn, de enige die met hem speelde. Over Tatiana, die sinds de dood van haar broertje een modelkindje werd, maar plots onaangekondigd woedeaanvallen kreeg en hyperventilatie ontwikkelde. Over de baby van anderhalf die voortdurend huilt wegens verlatingsangst. Over Eva met anorexia, die jaren aan een stuk van haar vader leugens over haar moeder hoorde en nu een heel nieuwe waarheid ontdekt. Over de achtjarige Zoë, die in haar armen krast om haar woede te uiten over haar vader, die bij zijn tweede vrouw een baby heeft en die alle aandacht geeft
angst --- Developmental psychology --- psychotrauma's --- Psychiatry --- onmacht --- psychotherapie --- jeugdpsychotherapie --- emoties --- Behavior therapy for children --- Belgium --- Child psychotherapy --- 253:37 --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- 185 Kinderrechten en gezin --- #KVHB:Psychotherapie; kinderen --- jongeren --- kinderen --- psychiatrie --- 433 --- 607.25 --- gedragstherapie --- kwetsbare jongeren --- opvoeding --- psychotrauma --- Emotioneel gestoorde kinderen en kleuters --- kinderpsychiatrie (gez) --- psychotherapie (gez) --- 616.89 --- Echtscheiding --- Emoties --- Kinderpsychiatrie --- Psychiatrie --- Psychotherapie --- Signalen --- S20090146.JPG --- gevoelens --- jeugd --- kinderzorg --- 253:37 Pastoraal voor jeugd en opvoeding --- Pastoraal voor jeugd en opvoeding --- Opvoeding in de praktijk --- Jeugdpsychotherapie --- 159.94 --- 362.8 --- 362.7 --- 615.8 --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Tieners --- Jeugd --- Luisteren --- Gedragsprobleem --- Kind --- Jongere --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gedrag --- Emotie --- Emotionele stoornissen ; kinderen --- Kinderpsychotherapie
Choose an application
Kwaliteitsvol werken in de Jeugdzorg. Hoe doe je dat? Onderzoek toont aan dat de klassieke kinder- en jeugdpsychotherapie te weinig aantoonbare effecten heeft, terwijl protocollaire behandelingen voor de jeugd wel effectief blijken. Daar waar behandelprotocollen lange tijd enkel beschikbaar waren op de universiteiten komt hier stilaan verandering in. Zo zijn de auteurs van dit handboek bereid geweest hun protocollen uit te schrijven. Dit heeft 21 protocolbeschrijvingen opgeleverd. Sommige protocollen zijn eerder gericht op jonge kinderen (en hun ouders) en gaan over de behandeling van onder meer slaapproblemen, gedragsproblemen, buikpijnklachten of enuresis. Andere protocollen richten zich op kinderen met autisme, obesitas, ADHD, depressie, angsten, tics, dwangklachten en hechtingsproblemen. Verder vindt u in dit boek een reeks protocollen voor adolescenten die kampen met klachten zoals automutilatie, eetstoornissen, verslaving, chronische vermoeidheid, PTSS na éénmalig seksueel geweld en emotieregulatieproblemen aansluitend bij borderline-problematiek.
Klinische psychologie --- psychotherapie. --- faalangst --- autisme --- psychiatrische behandelingsmethoden --- eetstoornissen --- obesitas --- richtlijnen (zorg) --- enuresis nocturna --- psychotherapie --- Social policy and particular groups --- spraakstoornissen --- handelingsgericht onderzoek --- systeemtherapie --- psychotrauma's --- sociale vaardigheden --- borderlinesyndroom --- evidence-based methodiek --- CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom) --- jeugdzorg --- gedragstherapie --- depressieve kinderen --- angststoornissen --- slaapstoornissen --- therapie --- mindfulness --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- Psychotische kinderen/adolescenten --- Behavior therapy for children --- Belgium --- Mentally ill children --- Care --- Child psychiatry --- Differential therapeutics --- kinderpsychiatrie --- kinderpsychotherapie --- Psychische stoornissen ; jeugd --- #KVHB:Psychotherapie; kinderen --- #KVHB:Orthopedagogie --- 606.4 --- jeugdpsychiatrie --- psychiatrie --- protocollen --- kinderen --- 616 --- 615.8 --- kinderpsychiatrie, jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Contains audio-visual material --- 607.25 --- ADHD --- angst --- depressie --- Jeugdpsychotherapie --- Psychosociale problemen --- Diagnostiek --- Kinderen --- Emotionele problemen --- Gedragstherapie --- Kinderpsychologie --- Autisme --- Slaapproblemen --- Incontinentie --- Angsten --- Dwangstoornissen --- Kinderpsychotherapie --- Angst --- Psychosociaal probleem --- Diagnose --- Kind --- Emotioneel probleem --- Jeugdpsychologie --- Slaapprobleem --- Dwangstoornis --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Autismespectrumstoornis
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|