Narrow your search

Library

AP (4)

Arteveldehogeschool (4)

Hogeschool Gent (4)

UCLL (4)

DocAtlas (3)

Odisee (3)

Thomas More Kempen (3)

Thomas More Mechelen (3)

UGent (3)

KDG (2)

More...

Resource type

book (6)


Language

Dutch (6)


Year
From To Submit

2004 (6)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Ondersteboven van lezen D : leeskalender
Authors: ---
ISBN: 9027652198 Year: 2004 Publisher: Tilburg Zwijsen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De leeskalender van Ondersteboven van lezen concretiseert hetgeen de leerlingen binnen een leerjaar per eenheid lezen. Elke leerlijn beschikt per eenheid over een blad. Op dat blad staan de lesdoelen op leerlingniveau, aangevuld met voorbeeldzinnen


Book
Ondersteboven van lezen E : leesboek E2
Authors: ---
ISBN: 9027653186 Year: 2004 Publisher: Tilburg Zwijsen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit leesboek bestaat uit 5 eenheden:samenleven : indianen - cultuur : creativiteit - andere tijden : science fiction - avontuur : detective - taal : taalspel


Book
Een CLIMrek naar intercultureel leren : werken aan een climmig klasklimaat : bronnenboek kleuteronderwijs en 1ste graad lager onderwijs : verhalen, spelletjes, activiteitenfiches, kopieerbladen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789045517315 9045512424 9045517310 9789045520902 9045520907 9789045512426 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Gent De Boeck Steunpunt Intercultureel Onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit bronnenboek voor intercultureel leren zit vol verhalen, spelletjes, activiteitenfiches en kant-en-klare kopieerbladen. Daarmee kan de leerkracht aan de slag om de vaardigheden van CLIM op het niveau van het kleuteronderwijs en de eerste graad lager onderwijs te ontwikkelen. De activiteiten richten zich op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het al doende leren van het jonge kind.

Keywords

intercultureel onderwijs --- Didactics of social education --- Didactics of Kindergarten --- samenwerkend leren --- didactiek --- Didactics of primary education --- Intercultureel onderwijs ; basisonderwijs --- Intercultureel onderwijs ; kleuteronderwijs --- Wereldoriëntatie ; intercultureel onderwijs --- coöperatief leren --- kleuteronderwijs --- lager onderwijs --- leerboeken --- 474.6 --- basisonderwijs --- 471.43 --- Attitudevorming --- CLIM Coöperatief leren in multiculturele groepen --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Didactische werkvormen --- Diversiteit --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Intercultureel onderwijs --- Klassfeer --- Meervoudige intelligentie --- Multiculturele samenleving --- Spelen(Kinderspelen) --- 1e graad l.o. --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 476.1 --- 478.1 --- Coöperatief leren in multiculturele groepen (CLIM) --- Coöperatief leren --- Didactiek --- Handboek/cursus --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- afspraken --- attitudevorming --- groep --- groepswerk --- handboek --- intercultureel leren --- multicultureel --- normen --- regels --- rollen --- samenwerken --- verantwoordelijkheid --- 474.6 ) Intercultureel onderwijs --- 478.7 --- 37.035 --- 471.4 --- Interculturele vaardigheden --- Kleuteronderwijs ; lager onderwijs --- Normalisatie --- Samenleving --- Samenwerking --- Sociale vaardigheden --- didactiek basisonderwijs - intercultureel onderwijs --- Wereldoriëntatie --- Wereldoriëntatie; algemeen --- Mondiale vorming en vredesopvoeding --- (zie ook: Mondiale vorming) --- Schoolbooks - Didactic material --- 1e graad l.o --- Mondiale vorming --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Attitudes --- Afspraken --- Normen --- Regels --- Groepswerk --- Verantwoordelijkheid --- Rollenpatronen --- Coöperatief leren in multiculturele groepen --- Teamwerk --- Basisonderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Coöperatief leren in multiculturele klassen (CLIM) --- Attitude --- Afspraak --- Norm (standaard) --- Rolpatroon --- Didactics of Kindergarten. --- Didactics of primary education. --- Didactics of social education. --- didactiek. --- intercultureel onderwijs. --- samenwerkend leren. --- Norm (gedragsregel)


Book
Krachtig leren binnen een taakgerichte benadering : naar een cultuuromslag in de taalles
Author:
ISBN: 9044115324 9789044115321 Year: 2004 Volume: 11 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de Tabascoklas legt de leraar het leerproces in handen van de leerder. Geleidelijk aan leert de leerling de verantwoordelijkheid op te nemen voor het eigen leren en eigenaarschap ervan te verwerven door er zelf sturing aan te geven tot in de evaluatie toe. Hij leert op ontdekkingstocht te gaan om vat te krijgen op de omringende wereld. Hierbij bouwt hij verder op bestaande ervaringen en leert hij van en met zijn medeleerlingen. Hij gebruikt de taal om het zingevingsproces te verwoorden en om er de relevante dagelijkse handelingen mee uit te voeren. En de leraar? Die kijkt toe en ziet hoe de motivatie voor betekenisvol leren verhoogt. Hij wordt omgeschoold tot coach van de taakcyclus en tot bouwer van een veilige leeromgving; gesteund door zijn collega's die samen met hem experimenteren om het leren terug te geven aan wie het toehoort : de leerling. Cd-rom bij het boek "Krachtig leren binnen een taakgerichte benadering". In de TABASCO klas legt de leraar het leerproces in handen van de leerder. Geleidelijk aan leert de leerling verantwoordelijkheid op te nemen voor het eigen leren en eigenaarschap ervan te verwerven door er zelf sturing aan te geven tot in de evaluatie toe. Hij leert op ontdekkingstocht te gaan om vat te krijgen op de omringende wereld. Hiertoe bouwt hij verder op bestaande ervaringen en leert hij van en met zijn medeleerlingen. Hij gebruikt de taal om het zingevingsproces te verwoorden en om er relevante dagelijkse handelingen mee uit te voeren. En de leraar? Die kijkt toe en ziet hoe de motivatie voor getekenisvol leren verhoogt. Hij wordt omgeschoold tot coach van de taakcyclus en tot bouwer van een veilige leeromgeving, gesteund door zijn collega's die samen met hem experimenteren om het leren terug te geven aan wie het toebehoort: de leerling. (Bron: covertekst)


Book
CLIM-wijzer voor het secundair onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9045507404 Year: 2004 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

CLIM-Wijzer is een algemene handleiding die op een duidelijke en overzichtelijke wijze de didactische principes uitlegt van werken met CLIM. Er worden ook heel wat voorbeelden, tips en schema's gegeven. CLIM-Wijzer zorgt dus voor een eerste en tegelijk grondige kennismaking met CLIM, terwijl de themahandleiding (in het pakket zelf) concrete toelichting geeft bij het thema in kwestie.


Book
Wat brengen we in kaart ? Vakoverschrijdend CLIM-thema voor het secundair onderwijs: themahandleiding
Authors: --- --- ---
ISBN: 9045507412 9789045507415 Year: 2004 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit pakket is bestemd voor de 4 eerste leerjaren van het secundair onderwijs. De klas ontdekt via zelfstandig groepswerk de relatieve waarden van kaarten en onderzoekt de beweegredenen om iets in kaart te brengen. Aardrijkskunde is de invalshoek, maar de eindtermen uit de vakken Nederlands, natuurwetenschappen, wiskunde, technologische opvoeding, artistieke opvoeding en geschiedenis zitten in het pakket verwerkt. In de introductieles maakt de klas kennis met geografische denkbeelden en kaartprojecties. In de 5 roterende activiteiten creëren de leerlingen een schaalmodel van een fictieve stad, maken plattegronden voor de school, brengen het lichaam van een groepslid in kaart, beschrijven de toekomst van Vlaanderen en stellen een gezondheidskaart voor een ziek dorp op. In de syntheseles ontwerpt de klas een mentale kaart, die een dynamiek op en rond de school teweegbrengt. Het pakket omvat 7 lestijden. De introductie en de synthese verlopen klassikaal. Volgens een rotatiesysteem schuiven de 5 activiteiten daartussen naar alle groepjes door. Op het einde van elke activiteit presenteren de groepjes hun product aan de klas.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by