Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Onder leiding van Mark van Strydonck en Guy de Mulder leiden een ploeg wetenschappers de lezer langs de oevers en door de geschiedenis van de rivier : de jagers-verzamelaars en de eerste bewoning tijdens de prehistorie, de religieuze symboliek door de neolitische mens, het belang van de handelsader voor de Romeinse economie, de kerstening door de Ierse monniken en de eerste kloosters, de verwoestende raids van de noormannen, het ontstaan van handelsknooppunten op de kruising van wegen en de stroom, de bruggen en de sluizen, de infrastructuur- en baggerwerken van de Industriële Revolutie die de Schelde een geheel nieuw uitzicht gaven.
Geografie --- België --- Algemeen. --- history [discipline] --- Regional documentation --- Scheldt --- rivieren --- 908 <493> --- 914.93 --- 930 <282.244.12> --- overzicht --- geografie --- Vlaams Gewest [gewest in land België - BE] --- iconografisch materiaal --- geschiedenis --- archeologie --- KADOC (x) --- 351.79 <493> --- #A0005A --- 444 Watervervoer --- Schelde --- 938 --- 930 <282.244.12> Geschiedenis van de Schelde --- Geschiedenis van de Schelde --- 908 <493> Heemkunde. Area studies--België --- Heemkunde. Area studies--België --- Aardrijkskunde van België --- Geschiedenis --- Schelde (rivier) --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- 920 --- geschiedenis België --- histoire Belgique
Choose an application
Intermodaal binnenvaartvervoer betreft in deze studie goederenvervoer waarbij verschillende transportmodi, namelijk weg en binnenvaart, gecombineerd en geïntegreerd worden zodat gebruikersgerichte deur-tot-deur diensten worden aangeboden die kunnen concurreren met unimodaal wegvervoer. De maatschappelijke voordelen van intermodaal vervoer zijn belangrijk: vermindering van con-gestie op de wegen en meer milieuvriendelijk transport. Tijdens het voorbije decennium heeft de intermodale binnenvaarttransportmarkt een spectaculaire groei gekend. Tevens is er een toenemend socio-politiek bewustzijn ontstaan over de noodzakelijkheid om het intermodaal vervoer verder te stimuleren. Organisaties zoals Promotie Binnenvaart Vlaanderen, Inland Navigation Europe (INE) en niet in het minst de waterwegbeheerders hebben hierin een grote rol gespeeld. In dit boek gaan de auteurs op zoek naar nieuwe opportuniteiten voor een verdere groei. In een eerste hoofdstuk wordt een algemene situering van de intermodale sector ten opzichte van het unimodale wegvervoer gegeven. Hierbij warden zowel financiële, technische, organisatorische, institutionele als ecologische aspecten besproken. Vervolgens worden de structuur en de organisatie van de intermodale sector bestudeerd. In het bijzonder worden de bestaande en de geplande Belgische terminals besproken, alsmede de netwerken die deze terminals onderling verbinden. Aan de hand van een analysemodel voor de locatie van intermodale terminals wordt aangegeven hoe locatiebeslissingen in de toekomst beter kunnen ondersteund worden (hoofdstuk 3). In een laatste hoofdstuk worden de opportuniteiten besproken voor een verdere ontwikkeling van de intermodaliteit in Vlaanderen.
binnenvaart --- gecombineerd vervoer --- containerterminals --- transporteconomie --- Inland navigation --- Flanders --- Binnenvaart --- Flandre ; économie --- Navigation intérieure --- Vlaanderen ; economie --- 656.62 --- Academic collection --- #A0405A --- 444 Watervervoer --- binnenwateren --- vervoer (transport) --- binnenscheepvaart --- binnenschip --- intermodaal transport --- Transport by inland waterways. River and canal traffic --- Vervoer over binnenwaterwegen. Rivier- en kanaalverkeer --- 656.62 Transport by inland waterways. River and canal traffic --- Inland water transportation --- Inland shipping --- Shipping, Inland water --- Water transportation, Inland --- Shipping --- Transport --- Transport fluvial
Choose an application
n november 2004 was er een bijeenkomst van de G-7, de groep van de rijkste industrielanden ter wereld plus Rusland, in Washington. Voor het eerst was ook China officiëel uitgenodigd. Met zijn forse economische groei en kernwapens raakt China stilaan erkend als ontluikende grootmacht. In China geproduceerde massaproducten en delocalisatie van westerse bedrijven confronteren het Westen met dit nieuwe China. Het spook van ‘het gele gevaar’ dreigt weer rond te waren. Nu bekleden het keizerrijk en de Volksrepubliek China altijd al een speciale plaats binnen de Europese visie op de wereld. De wetenschappelijke benadering ervan, net zogoed als de wereld van de fictie kenden en kennen een fascinatie die schommelt tussen adoratie en verwerping. Sloeg dit vroeger voornamelijk op de culturele continuïteit, dan valt de nadruk tegenwoordig op verandering, gaande van de mondiale politieke voortrekkersrol die het Maoïsme opeiste tot het economisch succesverhaal sinds Deng Xiaoping. Of er met het Rode Boekje dan wel met een pak yuan wordt gezwaaid: anderhalf miljard Chinezen kunnen behoorlijk wat turbulentie veroorzaken. Eén van de nieuwe uitdrukkingen is ‘BC’ en ‘AC’, wat dan staat voor ‘before’ en ‘after China’, al slaat de breuk op fenomenen die voorzitter Mao van de hand zou gewezen hebben. ‘Ontwikkeling’ en ‘conflict’ : vooral hun onderlinge relatie is in China niet evident.In het imperiale denken sloten ze elkaar uit, onder Mao was er geen ontwikkeling zonder (klassen)-strijd, terwijl nu snelle economische verandering oorzaak en gevolg is van maatschappelijke harmonie. (Bron: website academiapress.be)
China --- economische geschiedenis --- 935 Geschiedenis per land --- #SBIB:054.AANKOOP --- #SBIB:328H52 --- BPB0601 --- 951 --- 339 <51> --- 951 Geschiedenis van China --- Geschiedenis van China --- 339 <51> Handel. Internationale economische betrekkingen. Wereldeconomie --binnenlandse als buitenlandse handel zie ook {339.3} en {339.5}--China --- Handel. Internationale economische betrekkingen. Wereldeconomie --binnenlandse als buitenlandse handel zie ook {339.3} en {339.5}--China --- 405.2 --- 33 --- Instellingen en beleid: China --- Gele Rivier --- 339 <51> Handel. Internationale economische betrekkingen. Wereldeconomie --binnenlandse als buitenlandse handel; zie ook {339.3} en {339.5}--China --- Handel. Internationale economische betrekkingen. Wereldeconomie --binnenlandse als buitenlandse handel; zie ook {339.3} en {339.5}--China --- History of Asia --- Yellow River --- Geografie --- Sociale geografie --- Maatschappij. --- 951 History of China --- History of China --- 924 --- China geschiedenis --- geschiedenis Azië --- histoire Asie
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|