Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
De Schelde : verhaal van een rivier
Authors: ---
ISBN: 9058260593 9789058260598 Year: 2000 Publisher: Leuven Davidsfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onder leiding van Mark van Strydonck en Guy de Mulder leiden een ploeg wetenschappers de lezer langs de oevers en door de geschiedenis van de rivier : de jagers-verzamelaars en de eerste bewoning tijdens de prehistorie, de religieuze symboliek door de neolitische mens, het belang van de handelsader voor de Romeinse economie, de kerstening door de Ierse monniken en de eerste kloosters, de verwoestende raids van de noormannen, het ontstaan van handelsknooppunten op de kruising van wegen en de stroom, de bruggen en de sluizen, de infrastructuur- en baggerwerken van de Industriële Revolutie die de Schelde een geheel nieuw uitzicht gaven.


Book
Intermodaal binnenvaartvervoer
Authors: ---
ISBN: 9044115669 Year: 2004 Publisher: Leuven - Alpendoorn : Garant,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Intermodaal binnenvaartvervoer betreft in deze studie goederenvervoer waarbij verschillende transportmodi, namelijk weg en binnenvaart, gecombineerd en geïntegreerd worden zodat gebruikersgerichte deur-tot-deur diensten worden aangeboden die kunnen concurreren met unimodaal wegvervoer. De maatschappelijke voordelen van intermodaal vervoer zijn belangrijk: vermindering van con-gestie op de wegen en meer milieuvriendelijk transport. Tijdens het voorbije decennium heeft de intermodale binnenvaarttransportmarkt een spectaculaire groei gekend. Tevens is er een toenemend socio-politiek bewustzijn ontstaan over de noodzakelijkheid om het intermodaal vervoer verder te stimuleren. Organisaties zoals Promotie Binnenvaart Vlaanderen, Inland Navigation Europe (INE) en niet in het minst de waterwegbeheerders hebben hierin een grote rol gespeeld. In dit boek gaan de auteurs op zoek naar nieuwe opportuniteiten voor een verdere groei. In een eerste hoofdstuk wordt een algemene situering van de intermodale sector ten opzichte van het unimodale wegvervoer gegeven. Hierbij warden zowel financiële, technische, organisatorische, institutionele als ecologische aspecten besproken. Vervolgens worden de structuur en de organisatie van de intermodale sector bestudeerd. In het bijzonder worden de bestaande en de geplande Belgische terminals besproken, alsmede de netwerken die deze terminals onderling verbinden. Aan de hand van een analysemodel voor de locatie van intermodale terminals wordt aangegeven hoe locatiebeslissingen in de toekomst beter kunnen ondersteund worden (hoofdstuk 3). In een laatste hoofdstuk worden de opportuniteiten besproken voor een verdere ontwikkeling van de intermodaliteit in Vlaanderen.


Book
Treurlied op de gele rivier. Conflict en ontwikkeling in China
Author:
ISBN: 9038207832 Year: 2005 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

n november 2004 was er een bijeenkomst van de G-7, de groep van de rijkste industrielanden ter wereld plus Rusland, in Washington. Voor het eerst was ook China officiëel uitgenodigd. Met zijn forse economische groei en kernwapens raakt China stilaan erkend als ontluikende grootmacht. In China geproduceerde massaproducten en delocalisatie van westerse bedrijven confronteren het Westen met dit nieuwe China. Het spook van ‘het gele gevaar’ dreigt weer rond te waren. Nu bekleden het keizerrijk en de Volksrepubliek China altijd al een speciale plaats binnen de Europese visie op de wereld. De wetenschappelijke benadering ervan, net zogoed als de wereld van de fictie kenden en kennen een fascinatie die schommelt tussen adoratie en verwerping. Sloeg dit vroeger voornamelijk op de culturele continuïteit, dan valt de nadruk tegenwoordig op verandering, gaande van de mondiale politieke voortrekkersrol die het Maoïsme opeiste tot het economisch succesverhaal sinds Deng Xiaoping. Of er met het Rode Boekje dan wel met een pak yuan wordt gezwaaid: anderhalf miljard Chinezen kunnen behoorlijk wat turbulentie veroorzaken. Eén van de nieuwe uitdrukkingen is ‘BC’ en ‘AC’, wat dan staat voor ‘before’ en ‘after China’, al slaat de breuk op fenomenen die voorzitter Mao van de hand zou gewezen hebben. ‘Ontwikkeling’ en ‘conflict’ : vooral hun onderlinge relatie is in China niet evident.In het imperiale denken sloten ze elkaar uit, onder Mao was er geen ontwikkeling zonder (klassen)-strijd, terwijl nu snelle economische verandering oorzaak en gevolg is van maatschappelijke harmonie. (Bron: website academiapress.be)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by