Listing 1 - 10 of 52 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Verzameling uitspraken over nut en betekenis van onderwijs door de eeuwen heen, thematisch geordend en ingeleid door diverse onderwijskundigen.
Choose an application
In Wat echt telt neemt auteur Jan Heijmans de lezer mee op een inspirerende ontdekkingstocht naar ons toekomstige onderwijs. Wat echt telt vertrekt vanuit de grote uitdagingen voor onze samenleving en ons onderwijs. Complexe vraagstukken als gelijke kansen, segregatie, opbrengstgericht versus ontwikkelingsgericht, ontkoppeling van leven en leren en de verspilling van talent worden verkend en van een wenkend perspectief voorzien.Geïnspireerd door het gedachtegoed van Gert Biesta komt de auteur in Wat echt telt tot de conclusie dat kinderen en jongeren levensregie leren voeren de grote uitdaging is waar het onderwijs nu voor staat. Onderbouwd met de wijsheid van velen presenteert hij een helder denkkader voor toekomstig onderwijs. Sleutelbegrippen daarbij zijn leer-, link- en leefvermogen ontwikkelen waar het om de inhoud gaat ? en tijd, context en impact als dimensies die van belang zijn voor de vormgeving.Wat echt telt is een boek dat ons uitnodigt om na te denken over hoe onderwijs inclusiever en levensechter kan. Een boek dat gaat over de essentie van onderwijs, onze kaders en grenzen oprekt en ons uitdaagt om het samen nu ook echt anders te gaan doen. Zo werken we aan een hoopvol perspectief voor volgende generaties en de wereld.Wat echt telt is een prikkelende beschouwing over toekomstig onderwijs, die niet mag ontbreken in de boekenkast van leraren, leiders, opleiders en beleidsmakers in en om het onderwijs.https://shop.onderwijsmaakjesamen.nl/wat-echt-telt.html
Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsbeleid --- Ouderbetrokkenheid --- Relatie school - ouder --- Schoolontwikkeling --- Onderwijsinnovatie --- Onderwijsvisie
Choose an application
De ware opdracht van onderwijs, kinderen tot natuurlijk leren brengen en diepgaand humaniseren, is vaak verstikt door duizend regels en systemen die niet met "leren" maar alles met "slagen" te maken hebben. De auteur schetst in 11 lezingen tegen welke muren gedreven onderwijsmensen, kinderen, jongeren en ouders te pletter kunnen lopen. Gedreven door een grote liefde voor het vak en voor de kinderen en jongeren schetst hij hoe je het slaagsysteem, de leerKazerne, die de school nu is, kunt ombuigen tot een 'leerThuis': een plek waar diepgaand leren en op een natuurlijke wijze je talent ontwikkelen alle kansen krijgt. School is voor te veel kinderen een probleem geworden. Hoog tijd om te focussen op het ware "leren".
Onderwijsvisie. --- leren leren --- slaagkansen --- Teaching --- onderwijsmethoden --- talentmanagement --- Didactic strategies --- Belgium --- Onderwijsvisie --- Onderwijs : kritische visies --- 450.4 --- Education --- Onderwijsfilosofie --- Onderwijsvernieuwing --- Schoolmanagement --- Onderwijsorganisatie --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
Er bestaat veel literatuur over de methoden en technieken van onderwijsonderzoek. Maar deze ?orthodoxe? inleidingen hebben vaak weinig aandacht voor meer fundamentele vragen. In dit boek staan deze vragen juist wel centraal. Wat is onderwijs eigenlijk? Wat wordt ermee beoogd en welke rol kan onderzoek spelen in het realiseren van goed onderwijs? Daarmee biedt dit boek zicht op de bredere sociale en politieke context van onderwijsonderzoek.Gert Biesta bespreekt in Onderwijsonderzoek een aantal kernkwesties waarmee iedere onderwijsonderzoeker en docent te maken heeft, zoals:Welke rol speelt theorie in onderwijsonderzoek?Wat is eigenlijk een onderwijspraktijk?Wat betekent het om onderwijs te verbeteren?Hoe draagt onderzoek bij aan de verbetering van het onderwijs?Wat leert de geschiedenis van onderwijsonderzoek en de onderwijskunde ons?Wat is de relatie tussen onderzoek, professionaliteit en democratie?Welke sociale en politieke dimensies zitten er aan het publiceren van onderzoek? Elk hoofdstuk bevat aantal vragen voor verdere discussie. Dit boek helpt onderzoekers en docenten om bij (her)ontwerp van hun onderwijs het blikveld te verbreden.Gert Biesta is als hoogleraar voor ?Public Education? werkzaam bij het Centre for Public Education and Pedagogy van de Maynooth University in Ierland en als hoogleraar voor ?Educational Theory and Pedagogy? werkzaam bij de Moray House School of Education and Sport van de universiteit van Edinburgh in Schotland. Hij schrijft over de theorie en het beleid van opvoeding en onderwijs, en de theorie en filosofie van onderwijsonderzoek. Zijn werk verscheen tot nu toe in twintig verschillende talen.https://www.bua.nl/product/100-10416_Onderwijsonderzoek
Onderwijskunde --- Onderwijs ; professionaliteit --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsvisie --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsinnovatie --- Research on teaching --- wetenschappelijk onderzoek --- professionaliteit --- onderwijsonderzoek --- Onderwijs --- Onderzoek --- onderwijsvisie --- onderwijsvernieuwingen --- Onderzoek (wetenschap) --- 450.4 --- innovatie --- onderzoek --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek --- Onderwijsresearch
Choose an application
In dit visionaire boek houdt onderwijspedagoog Gert Biesta een pleidooi voor wat het prachtige risico van onderwijs kan worden genoemd. Via de zeven thema's van scheppen, communicatie, lesgeven, leren, emancipatie, democratie en virtuositeit werkt Biesta zijn boodschap uitvoerig uit: we kunnen onderwijs niet begrijpen als een hard, productieachtig proces, maar enkel als een zwak, existentieel proces. Hij laat zien dat we in het onderwijs doelen breder moeten stellen dan alleen meetbare opbrengsten en resultaten, en betoogt op onovertroffen wijze dat als onderwijs wil slagen, dat door niemand kan worden afgedwongen.
Onderwijsvisie --- Onderwijsfilosofie --- pedagogiek --- onderwijsbeleid --- onderwijsfilosofie --- Teaching --- 450.41 --- onderwijs --- 371 --- onderwijsorganisatie --- onderwijsonderzoek --- Educational sciences
Choose an application
Onderwijsvisie --- onderwijsfilosofie --- Onderwijsfilosofie --- Filosofie --- Oudheid --- China --- Romeinse Rijk --- Hellenisme --- Griekenland --- Hellas --- Film --- Literatuur --- Muziek --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Vlaanderen --- Vlaams --- Emigratie --- Vrouw
Choose an application
In 'Ik is een meervoud' wordt met name de samenhang tussen praktijk, onderzoek en theorie van Ontwikkelingsgericht Onderwijs verder uitgewerkt. Het boek richt zich zowel op de onder- als de bovenbouw van de basisschool. ‘Lerend spelen’ bij kleuters komt dus aan de orde, maar ook hoe dit spelen zich ontwikkelt naar het onderzoekend leren in de bovenbouw. Ontwikkelingsgericht Onderwijs is gebaseerd op Vygotskij’s Cultuurhistorische Activiteitstheorie en vanuit deze benadering richt dit boek zich in verschillende essays op vragen zoals wat binnen dat perspectief ‘autonomie’ eigenlijk is; maar ook hoe we ‘spel’ binnen de cultuurhistorische visie moeten opvatten en wat ‘leren’ dan eigenlijk is. Alle essays in dit boek zijn gebaseerd op een kernidee van Vygotskij, namelijk dat alles wat mensen van jongs af aan leren, altijd voortvloeit uit interacties tussen een kind en méérwetende anderen. Het bijzondere daarbij is dat de invloed - de stem - van de anderen ook daarna verscholen of expliciet hoorbaar blijft in het handelen, spreken en denken van de leerling. Dit heeft vergaande gevolgen voor het autonomie begrip, dat nu niet meer herleid moet worden tot die ene individuele stem die we aan het kind toeschrijven, maar juist begrepen moet worden als een polyfone stem. Hierin blijkt dat ‘ik’ dus ten diepste als meervoud moet worden begrepen. Ontwikkelingsgericht Onderwijs kan zich verheugen op een toenemende belangstelling in binnen- en buitenland. Het is daarom belangrijk om te blijven nadenken over de betekenis van deze visie op onderwijs. De vele praktijkvoorbeelden die beschikbaar zijn op scholen, in tijdschriften en boeken, dragen in belangrijke mate bij aan de verheldering van deze visie. Maar voor een brede onderbouwing hiervan is het ook nodig empirisch onderzoek te doen en de visie theoretisch te onderbouwen. Het boek is bij uitstek geschikt voor zowel practici (zoals leerkrachten, begeleiders, ontwikkelaars) als onderzoekers die beter willen begrijpen wat ze eigenlijk aan het doen zijn. (bron: covertekst)
Onderwijsvisie --- Basisonderwijs ; Nederland --- Vygotsky, Lev Semjonovitsj --- School management --- Didactic strategies --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- onderwijsorganisatie --- didactische werkvormen --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Vygotsky --- Onderwijsvisies --- Ontwikkelingspsychologie
Choose an application
Na meer dan een halve eeuw snelle expansie, die zorgde voor welvaart en sociale mobiliteit, kampt het onderwijs met evle uitdagingen. Het is het moment om oude opvattingen over goed onderwijs aan een kritisch onderzoek te onderwerpen en te kijken hoe het beter kan. Het progressieve onderwijsverhaal met name schiet tekort en heeft een stevige update nodig. Dit boek - een bundeling van columns en essays - verkent de contouren van een progressieve onderwijsvisie die emancipatie, excellentie en eerlijkge kansen vooropstelt. Goed onderwijs helpt individuen vooruit, zorgt voor welvaart en welzijn in samenlevingen en vermindert sociale ongelijkheid. Maar dan moet excellentie weer porsitief klinken, het technisch onderwijs veel meer waardering krijgen, het belang van de standaardtaal erkend worden en het curriculum selectiever én ambiteuzer zijn. En mischien moeten we ook niet langer strever naar 'meer van hetzelfde', maar de ongeremde onderwijsexpansie en het diploma-fetisjisme een halt toeroepen, de leerplicht naar zestien jaar vrengen, flexibeler kansen bieden aan diverse talenten, en het levenslang leren echt omarmen.https://www.aspeditions.be/en/book/emancipatie-excellentie-en-eerlijke-kansen/19477
Onderwijskunde. --- Sociology of education --- Onderwijsvisie --- Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijshervorming --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijssysteem --- Innovatie --- Didactic strategies --- Flanders --- Visieontwikkeling --- Inclusief onderwijs --- Levenslang leren
Choose an application
Waarom is leren soms zo moeilijk en in andere gevallen juist zo gemakkelijk? Leren zichtbaar maken met de kennis over hoe wij leren legt dit uit. Het zet uiteen wat de belangrijkste principes en strategieën van het leren zijn. John Hattie bouwt in dit boek voort op de inzichten uit Visible Learning (Leren zichtbaar maken). Zijn ideeën over hoe leraren hun impact op het leren kunnen vergroten, vinden inmiddels wereldwijd navolging. In dit boek koppelen John Hattie en Gregory Yates deze inzichten aan de laatste ontwikkelingen vanuit de cognitieve wetenschap. Zo komen ze tot een krachtig en aanvullend kader voor het leren in de klas en daarbuiten. Het boek is opgebouwd uit drie delen: Leren in de klas De basis van het leren (over cognitieve bouwstenen voor kennisverwerving) Ken uzelf (over vertrouwen en zelfkennis) De uitgave beschikt over uitgebreide interactieve middelen, inclusief zelfstudievragen die het kritisch denken aanmoedigen, suggesties om verder te lezen en links naar relevante filmpjes en websites. Dit fascinerende boek is bedoeld voor elke leerling, leraar of ouder die wil weten hoe onderzoek naar menselijke leerprocessen ons kan helpen bij het lesgeven. Het biedt een brede blik op bevindingen uit vooral de sociale en cognitieve psychologie. De resultaten worden gepresenteerd in een model dat bruikbaar is op elk niveau: van kinderopvang en basisonderwijs tot voortgezet/ secundair onderwijs, mbo en hoger onderwijs.
454.2 --- Leren --- Relatie leraar - leerling --- Lesgeven --- Feedback --- Kennis --- leren --- leerprocessen --- kennis --- lesgeven --- feedback --- Leraren : lesgeven --- Didactiek --- Onderwijsstrategieën --- leren en onderwijzen --- #PBIB:+110.10 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Onderwijsvisie --- Onderwijsvisie. --- onderwijssociologie --- leren leren --- Didactics --- didactische werkvormen --- kennisleer --- Onderwijs : methodiek --- Onderwijskunde --- onderwijsvisie --- Leerprocessen --- 37.02 --- onderwijskunde --- onderwijs en onderzoek --- evidence-based onderwijs --- PXL-Education 2016
Choose an application
Volgens sommigen zijn katholieke scholen niet meer mee met de tijd. Zij beweren dat geloof, levensbeschouwing en cultuur niet meer thuishoren in een moderne school. De nieuwe eindtermen zijn daarbij een adequaat instrument om een uniform curriculum te realiseren. Zij zullen ervoor zorgen dat verschillen tussen scholen geleidelijk verdwijnen.Katholieke scholen nemen dat niet langer en stellen zich weerbaar op. Ze zijn de erfgenamen van een grootse, diverse en levenskrachtige traditie die de waan van de dag overstijgt. Als politieke en economische belangen in het onderwijs primeren, staat de vrijheid van leraar en leerling onder druk. De vrije en vrijmoedige school wordt een zielloze leerfabriek.Dit boek wil katholieke scholen en leraren inspireren en aanmoedigen om tegen de stroom op te roeien. Bezielende scholen, leraren en leerlingen laten hun stem horen. Zij reiken niet naar winst, zij reiken naar de sterren.https://www.pelckmansuitgevers.be/scholen-die-naar-de-sterren-reiken.html
000.0 --- 451.2 --- Christian religion --- katholiek onderwijs --- vrij onderwijs --- katholieke kerk --- Onderwijs --- Katholiek onderwijs --- Katholiek Onderwijs Vlaanderen --- Vlaanderen --- Vrijheid --- Onderwijsbeleid --- School management --- Belgium --- onderwijsbeleid --- onderwijsvenieuwing --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Katholiek Onderwijs --- Katholieke Scholen --- Onderwijsvisie --- Levensbeschouwing --- onderwijsbeleid. --- onderwijsvenieuwing. --- katholiek onderwijs. --- Katholiek Onderwijs. --- Katholieke Scholen. --- Onderwijsvisie. --- Levensbeschouwing. --- Onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie. --- onderwijsvisie --- 762 Gesubsidieerd vrij onderwijs --- Didactics of religion --- Didactics of secundary education
Listing 1 - 10 of 52 | << page >> |
Sort by
|